söndag, november 21, 2010

Lite antiislamistisk propaganda

Hur otillgänglig jag än var inbäddad i dun päls och ylle - och hur folktomt det än var i Simrishamn en söndageftermiddag - nog sjutton blev jag tilltalad iaf. Märkligt det där hur folk alltid börjar prata med mig.

Hur som helst. En fd officer i Saddam Husseins armé bodde nu i Kristianstad och hade tänkt se sig om på Österlen. Men framförallt hade han konverterat från islam till kristendom. Han sänkte rösten - islam kommer att ta över världen. Så spände han ögonen i mig - om trettio år är Europa islamistiskt. Islamistiskt!

Ah sa jag. Det där är bara skräckpropaganda. Kina? Ryssland? Latinamerika? USA..?! Skulle inte tro det. Och fö är en försvinnande minoritet av alla muslimer islamister. Du förstår inte sa han. Du är svensk du är naiv du förstår inte. Tio minuters diskussion senare tittar han på mig med en helt annan blick. Så ber han om ursäkt för en väldigt särskild fråga. Jag gapskrattar och förstår precis. Jag är jurist svarar jag. Mänskliga rättigheter. Ah jag förstod nästan det sa han.

Diskussionen därefter var mer nyanserad. När jag fick serverat att Saddam Hussein var en dålig man men en god ledare - så fick jag kontra med att Saddam Hussein var en dålig ledare men att det ändå var fel av USA att attackera Irak. Sakerna måste hållas isär.

När vi efter trekvart lämnade varandra så bad jag honom att tona ner propagandan och istället bara vara en god förebild själv. Lär dig svenska sa jag, skaffa ett jobb och strunta i om du och din omgivning är kristna eller muslimer. Visa att du står över allt detta som du själv tycker är så fel. Visa att du kan förändra den fördomsfulla bilden av invandrare som islamistiska erövrare. Även att han var långt ifrån övertygad - så såg jag iaf att jag hade sått ett frö. Alltid något.

Inga kommentarer: