måndag, november 08, 2010

Dagens konspirationsteori

Efter några månaders pendling Hela Skåne lutar jag åt att Skånetrafiken drivs av De Stora Onda Oljebolagen som vill få människor att köra bil. Eller kanske Mäklarnas Sammansvärjning i Malmö som vill att alla människor packar sig som sillar för 50 000 kr per kvm. För Skånetrafiken är oförklarligt självdestruktiv.

Om det nu tar fyra timmar att ta sig tvärsöver Skåne och jag är medveten om det så planerar jag min tid därefter. Men om Reseplaneraren ger mig ett garanterat framkomligt förslag på knappa två timmar så köper ju jag det. Det är ju de som är proffsen.

Men nu har jag lärt mig att ett tryggande grönt G och två timmar snart resulterar i ytterligare ett par kalla timmar utanför låsta och släckta stationshus i Simrishamn eller Ystad. Självklart har jag skickat in formulär efter formulär för resegaranti - men inga svar. Jag har tagit taxi och skickat in kvitton men inga svar. Tills idag när jag fick så nock!

Trots att jag var mitt allra artigaste jag så insåg killen på stationen att detta var droppen. Ytterligare ett fyratimmarspass när allt var garanterat - perfekt väglag, oklanderliga passagerare, lite trafik - och ÄNDÅ försenat. Jag fick numret till förseningsansvarige i Hässleholm.

Grönt G? Ja. Taxi sa hon då lakoniskt. Ersättning? Ja svarade hon uppgivet, men handläggningstiden är två månader. Okej sa jag och ringde taxi. Men tji fick jag och ännu en möjlig konspirationsteori - för båda taxibolagen i Simrishamn var fullbokade en timme framöver.

Inga kommentarer: