lördag, november 13, 2010

Om Ung & bortskämd


När jag såg Ung & bortskämd så blev jag helt ställd. Jag utgick från att det skulle handla om bortskämda barn i en miljö av överflöd. Inte nonchalanta barn som utnyttjar slitna föräldrar som gett upp sitt liv för barnen. Förhållandet verkade sjukligt på nåt vis - respektlöst. Barnen såg inte alls hur trötta föräldrarna såg ut och vilka uppoffringar de verkade göra. Föräldrarna i sin tur verkade inte alls inse att de mer eller mindre avsagt sig sitt eget liv.

I Debatt berättade en företagsledare om vad som krävs av en anställd. Och jag tänkte verkligen på det när jag såg programmet - att det jag har haft mest användning för i yrkeslivet är sådant som jag inte har lärt mig i skolan. Att våga och kunna ta ansvar, ta konkreta initiativ, skapa struktur och ordning. En annan person i Debatt påpekade träffande att det inte längre är föräldrarna som vägleder barnen utan tvärtom.

Samtidigt måste jag tillägga att barnen och föräldrarna - och deras ömsesidiga förhållande - tedde sig annorlunda i Debattstudion. Visst är det skrämmande om svt triggat igång serien - och ett ämne i sig - men skönt att barnen och föräldrarna verkade vettigare iaf.

Inga kommentarer: