torsdag, november 11, 2010

Annas eviga om kvinnoideal


Tittade på Annas eviga för första gången ikväll. Om kvinnoideal med gästerna länspolismästare Carin Götblad, skådespelare Lo Kauppi och professor Karin Johannison. Med reservation för att flera viktiga frågor liksom rann ut i sanden - så var det väldigt intressant. Särskilt att kvinnor hålls på mattan av sitt dåliga självförtroende. När en ung kvinna väl har lyckats vara smal, snygg, populär, välklädd, lyxig och uppvaktad - så är hon både ruinerad och omsprungen i karriären.

Håller verkligen med länspolismästaren om att utseendetankarna minskar när man arbetar med något viktigt. Eftersom jag själv arbetar så otroligt mycket så ger jag också mig själv friare tyglar vad gäller utseende. Kanske också för att jag har äldre och lite galna föräldrar. Men inte att jag köper ny väska förrän den jag har är i bitar. Med gott självförtroende, humor och självinsikt kommer man så vansinnigt mycket längre än med smala ben. (Förutom i maraton förstås.)

När jag har haft riktigt stressiga perioder - som när jag var Q - så hade jag nästan uniform. Alltid samma cocktailklänning - alltid samma balklänning. Det roliga var jag ändå alltid fick så himla mycket komplimanger. Nada tid och nada deg. Me like.

Inga kommentarer: