fredag, februari 27, 2009

Och så var det dags igen…


Om en månad så flyttar jag tillbaka till underbara fina vänliga New York. Visserligen kommer jag sakna Gori något alldeles otroligt - men New York var i hamn innan jag blev erbjuden Gori. Så jag ser Gori som en bonus - och med facit i hand - en vansinnigt lärorik sådan.

I New York kommer jag att arbeta på reppen med att assistera den svenska diplomaten för tredje utskottet på FN. Tredje utskottet handhar alla frågor om mänskliga rättigheter och har sin stora generaldebatt under hösten. Eftersom Sverige har EU-ordförandeskapet under hösten och kräver mer personal än vanligt - blir vi allt som allt ett tiotal personer som arbetar med just mänskliga rättigheter.

Mitt arbete blir att planera och koordinera Sveriges - och alltså i förlängningen EUs - MR-arbete vid FN i New York hösten 2009. Därför jag börjar så tidigt som 1 april. Otroligt spännande men samtidigt en utmaning som kräver en aldrig svikande kärlek till datorer, databaser, massmejl, excel och mappsystem.

Med andra ord är jag snart tillbaka där jag började hösten 2007. En höst som känns så märkligt avlägsen men ändå så kusligt nära. Så mycket som hänt sedan dess. Brutal taxiolycka i New York - utkastad på gatan i Genève - live skottlossning utanför Gori. Samtidigt känner jag mig precis som den lyckliga New York-bo som hösten 2007 nyvaken bjuder på sig själv och sin Huffy i Radio Östergötland.

4 kommentarer:

Julia sa...

Menar du att du stannar hela hösten? Det är ju helt fantastiskt, du aaanar inte hur avis jag är... Men jag kommer och våldsgästar dig framöver, lita på det;)

Elina sa...

åh vad glad jag blir..! stannar april till december så du har gott om tid. dream team reunited :)

Julia sa...

Och Williamsburg som vi har så goda minnen från! Hmm, dragspel nånting va? Jag ser strömavbrott, sladd genom fönstret, försvunnen Elina..... ;p

Elina Jonsson sa...

hahahahahaha helt glömt :) underbart..!