söndag, februari 01, 2009

Fråga om business

Skriver just nu en rapport om flyktingar och företagsamhet. Mina tankar kretsar kring mikrolån som Kiva, Grameen och MYC4. Och så lite hungerprojekt. Ny media. Vilken business som skulle kunna vara framgångsrik. Vad kan man egentligen göra i ett flyktingläger..? När man återvänder hem..? När man kommer till Sverige utan att kunna svenska..? Men kanske flytande arabiska persiska och engelska..?

Någon som har idéer..? Länkar..? Jag bjuder på middag i Gori..!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Några tankar om business.
För att få hållbara affärsmodeller lär du behöva behov, kunnande och drivkrafter. Du kommer att hitta detta lokalt, sök bland folket och du ska finna mer en du anar.
Och så kanske lite riskkapital, mikrokrediter har ju visat sig användbart.

Elina Jonsson sa...

stort tack..!

hur söker jag..? finns det best practices..? vilka är drivkrafterna..? morötter..? vinst..?

Anonym sa...

Jag har inte upplevt ett flyktingläger från insidan, så jag gör inga anspråk på att ha fulländade lösningar. Men finns det någon som helst betalningsförmåga så finns det ju en marknad. Och det lär ju finnas gigantiska behov att tillfredsställa. Best practice låter pretentiöst, helt krasst är det väl att prata och fråga som är metoden, att helt enkelt vara där och förstå. Det är kanske ett par trasiga skor -men ingen skomakare?

Människor har alltid strävat efter att ordna det bättre för sig och sin familj, jag tror att detta är en urstark drivkraft även om den kanske fått sig en törn och ligger i dvala under flyktingskapets svåra umbäranden. Strävan efter ett drägligt liv förefaller vara väsentligare än vinstmöjligheter.

PS
Är det inte lite genant att Grameen fick fredspriset och inte ekonomipriset?

Anonym sa...

Det är kanske bättre att fråga fram förallt dom själva om dom skulle ha en betongblandare i stället att gnälla på ödet o sprida ilsken mot... det blev ju oerhört oväntad den 08.08.08. Dom har verkligen många rötter i Ryssland som är fortfarrande vänliga åt det här folket.
Jag arbeter själv i byggbranschen o vet hur går det med riktig bra verktyg.
Mvh Alexader

Elina Jonsson sa...

best practices är en akademisk term för exempel. mao - finns det exempel på flyktingar som driver affärsverksamhet..?

flyktingläger var bara ett exempel - flyktingar finns även som internflyktingar i städer och som invandrare i västvärlden. vilka yrken kan tänkas vara lättast att bära med sig..?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hantverksyrken

byggbranschen är ju ett väldigt bra exempel eftersom så många hus här är förstörda. förmodar att mat dryck kläder och så vidare alltid behövs. men hur får man ett samhälle att se flyktingarna mer som en tillgång än en börda..? är flyktingar kanske driftigare än andra..?

Elina Jonsson sa...

ah. jag har ännu inte tagit ställning till grameens fredspris. måste förkovra mig :)

Anonym sa...

Eftersom jag jobbar i en bransch som ständigt slänger sig med begreppet best practice har jag blivit allergisk mot uttrycket och dessa, mina branschkollegor, som alltid tycks veta just "best". Ta inte åt dig personligen av mina allergier:)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Best_practice

Trevlig kväll

Elina Jonsson sa...

haha men jag tog ändå vid mig för jag har en tendens att både tala och skriva akademiska :) oftast bra ibland störande.

gillar wikin. att det överlägsna resultatet distanseras från verkligheten. ibland bara alltför sant.

Anonym sa...

( jo, synd om alergiker... alltid drivna att förlänga missfnöjet.
Elina, jag menade att den sten som ofta välter mossas inte, och det är deras initiativ måste visas upp först.
Förlåt för mitt inonsent sveskt
Mvh Alexander
миру - мир! война - болезням.

Anonym sa...

hahaha vad jag stavat ))) innocent
Förlåt för det oxå, hoppas att inte stört för mkt, du vet vad roligt att lära sig ett utländskt språk ))
Mvh Alexander

Elina sa...

så sant. ni har båda alldeles rätt i att människor själva måste ta initiativ - och att de också faktiskt gör det..!

min poäng är att när människor väl tar initiativ måste det finnas förståelse och uppmuntran. många gånger ses flyktingar mer som offer och problem än som starka och värdefulla.

dependency syndrome är otroligt fascinerande. vet inte vad det här är för avsändare men iaf bra förklarat på
http://www.scn.org/cmp/modules/pd-dep.htm

И Александр - откуда ты..? Из России..? Сейчас в Швеции живеш..? Твой шведский хорошо уже..!

Anonym sa...

Ja, Elina, jag är en rysk kille. Är 41 år ungt o bor i Nizhnij Novgorod, brukar också jobba i Sankt-Petersburg. Det är mitt hobby att lära sig svenska. Någon har komenterat din blogg att du skriver osvenskt, så det förstår jag vad menades. Har också ny lite olika sansen/medvetandet om du förstår mej. Är verkligen glad att hittat din blogg!
Mvh Alexander
Tack för länken också.

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med kommentaren om att det är människorna som är flyktingar som själva måste svara (alternativt de i samhället omkring som ev har fördomar/inte integrerar de nya).

Det verkar ju befängt att vi skulle sitta här och hitta på hur ekonomisk utveckling skulle kunna hända någon annanstans!

Ge människorna en röst! Empowerment!

Mitt minne är att georgier lägger stor vikt vid saker som jag själv inte förstår (tex BMW-ar snarare än vattenklosetter) därför verkar det lite svårt att gissa sig till vad de vill göra med eventuella pengar.

Lokalt civilsamhälle borde hamna i fokus för en rapport tycker jag.

Elina Jonsson sa...

alexander - åh vad glad jag blir att du gillar bloggy. och visst minns jag kommentaren om att jag är osvensk :) vilket nog stämmer väldigt väl.

själv bodde jag i petersburg 1996 och trivdes super. hoppas du fortsätter läsa - och kommentera..!

anna - stort tack för din kommentar. alltså är det väldigt viktigt att samla information och på rätt sätt. sen försöka hitta sätt att underlätta de rörelser som redan finns. lite som en katalysator. and yes local society it is..!

Elina Jonsson sa...

btw har jag också noterat sunkiga toaletter och fina bilar. visst är det märkligt..?