tisdag, februari 17, 2009

En liten berättelse om att finna det man söker


Min kollega försäkrade mig om att ryska böcker fanns på stans enda supermarket. Och på stans enda supermarket sa de att ryska böcker fanns i stans enda bokhandel. Som också är en damunderklädesaffär. Och i denna bokhandel slash damunderklädesaffär svarade de vänligt men bestämt att ryska böcker inte finns i Gori.

Men jag hade en känsla i maggropen att jag var något på spåren. Så på vägen tillbaka till kontoret slank jag in i pappersbutiken till den mycket finurlige ägaren som känner mig sedan tidigare. Och tänka sig. Genast föreslog han att jag skulle gå till Ryska skolan nästa morgon.

Så imorse gick jag en väldigt lång väg för att komma till Ryska skolan som - visade det sig - låg vid mitt hus. Nåväl. Inte helt lätt att veta utan karta. Vid dörren fick jag veta att lärarrummet låg på andra våningen till höger. Så jag knackade på och gled in. Ibland vet man när man gör entré. Plötsligt står jag i långt blont hår maffig fjällrävenjacka full med pudersnö mitt i en ring av lärare i oranga plyschfåtöljer.

Hur som helst så visade det sig att det fanns ett stort bibliotek en liten affär och så en vänlig kvinna som genast ville ge mig sina Dostojevskij-favoriter. Efter en härlig pratstund och utbyte av kontaktuppgifter gick jag något sen till kontoret. I eftermiddags var det så dags för den lilla affären. Visserligen var den stängd. Men tänka sig att den låg precis bredvid den bokhandel där de sa att ryska böcker inte fanns i Gori.

Inga kommentarer: