söndag, april 24, 2011

Miljöombyte


I ordets rätta bemärkelse. Nästa söndag lämnar jag varmtempererade södra Sverige för subtropiska Zugdidi i Georgien. Samtidigt lämnar jag gårdsliv och företagande för georgiskt småstadsliv och kontrakt. Känns som alltid vemodigt att lämna men spännande att flytta.

Mitt uppdrag är att vara observatör för EUMM som sedan oktober 2008 har varit i Georgien för att övervaka att fredsöverenskommelserna från 2008 efterlevs. Kanske värt att understryka att EUMM är en civil insats med fokus på stabilisering och normalisering.

Eftersom jag redan nu vet att jag kommer att stanna ett tag och att det är andra gången jag bor i Georgien så tror jag att jag vet hur jag ska lösa värme, dusch och trådlöst. Men erfarenheten säger mig att man bör ta det piano med förväntningarna.

4 kommentarer:

Vibeke sa...

Shit vad stort och spännande :) Men betyder det här att du är helt frikopplad från FN nu? Har massor av frågor. Hoppas på fler intressanta inlägg där du förklara mer om vad det är du ska göra :)

KRAMis

Elina Jonsson sa...

visst är det :) efter tre år i UD-FN-loopen så blir det alltså EU och bara EU en tid framöver. ser fram emot att se hur en annan organisation fungerar så att jag kan växa professionellt. kanske låter klyschigt men det var iaf min tanke. väljer ju som bekant med omsorg.

än så länge är det inte helt klart vad jag ska göra och inte heller hur mycket jag kan blogga men jag lovar återkomma i frågan :)

stor kram vännen!

Lotta Losten sa...

Oj oj oj, vad spännande! Lycka till nu och jag hoppas på lika fina bilder och berättelser från den här Georgienresan som du la upp här sist! :-)

Elina Jonsson sa...

jag med lotta :)