tisdag, augusti 28, 2007

Gomorron Sverige om kranvatten

Det ligger i luften. Utan att vara medveten om det skrev jag nedanstående inlägg samtidigt som frågan debatterades i Gomorron Sverige. Länken ligger uppe en vecka. Fascinerande att se Jens Spendrup så oerhört pressad. Underhållande att ingen i studion - trots Jens stress - vågar säga att buteljerat vatten står för en stor del av våra transportutsläpp. Det måste finnas bättre argument än ren och skär profit - för att motivera vårt stora buteljdrickande.

11 kommentarer:

Recordspin sa...

hmm, hur kan just buteljerat vatten vara en så stor del av våra transportkostnader? Är det inte bara en vara precis som alla andra? Förvisso kanske en meningslös vara, men ändå?

Elina Jonsson sa...

ah jag menar en stor del av våra transportutsläpp för mat och dryck. visst - all dryck transporteras men jag ser en större poäng i att man köper en flaska vin från frankrike än stilla buteljerat vatten från italien. lite det jag menade med aktiva val i texten innan.

läste precis i en rapport http://shorl.com/brojostumomuso
från www.konsumentforeningenstockholm.se att ramlösa generellt transporteras på tåg - och det är ju bra. men sen är det diskningen förpackningen och inte minst transporten från affären som räknas in i utsläppen.

i frankrike är det fascinerande att se hur familjerna lassar in stora flak med vatten i bilen. där blir bilen nödvändig för att handla.

Anonym sa...

Men borde man inte klanka på alla "onyttiga" drycker som dricks i "onödan"? OK med "festdrycker", men många dricker exempelvis rutinmässigt läsk till maten...

Och rent miljömässigt måste varje liter konsumerad läsk vara värre än varje liter flaskvatten eftersom läsk kräver mer energi vid produktionen än vattnet.

Anonym sa...

Korkat att släpa hem tunga flaskor vatten.

Elina Jonsson sa...

andreas: iofs. men jag kan ändå se en skillnad i att välja nåt med smak. att välja bubbelfritt flaskvatten är bara liksom - märkligt.

sen känns det också fel att ställa olika val mot varandra. man blir ju inte mer miljömedveten av att säga att allt annat är onödigt. du måste verkligen titta på programmet - att se jens spendrup ÄR verkligen fascinerande. han stänger faktiskt av tvn tre sekunder tidigare än vanliga människor. för att kunna dricka bubbelvatten. fast det inte är miljöfarligt. mycket stor underhållning. hahaha.

Anonym sa...

Jag borde kanske också kolla på programmet, tycker att Jens spendrup är en fantastiskt duktig företagsledare - som jag dessutom suttit bredvid ett helt föredrag, mkt intrssant! Och väldigt liberal! Trevligt!

Andreas, jag är inte helt säker på att läsk kräver väsentligt mer energi. Gissar att de använder just kranvatten som bas, processen kring kolsyra och smaksättning/färgämne borde vara mer eller mindre densamma, om det så är lime eller cola... Flaskvatten åker ju fårn källa till fabrik, och sen till affär. Tänk ex franskt vatten, typ Evian. Har hunnit se halva Europa.

Minns fö barndommen då jag och två syskon delade på en 33cl läskflaska med milimeterprecision... those were the days!

Anonym sa...

Det mest spekulära är att Evian eller andra bubbelfria vatten innehåller just - ingenting! Inga mineraler inget kalcium - inget!
Detsamma med vissa mineralvatten med kolsyra. Jag tycker dock att bubbel är gott, vare sig det är med eller utan alkohol. Men vanligt vatten på flaska hallå?
Undrar dock om vi är lite bortskämda i Sverige med rent vatten i kranen...?

Elina Jonsson sa...

caroline - intressant faktum att läsken inte innehåller så mycket mer. och nu minns jag ju din vurm för jens. ledsen att göra dig besviken..!

alex - för att verkligen säga emot mig själv så gillar jag också bubbelvatten :) men bara ibland. lite lyx - eller när man är sjuk - inte som daglig törstsläckare. och ja vi har fantastiskt gott kranvatten. vill inte tänka på vissa länders klorbad..!

Anonym sa...

Caroline: Nej läsk kräver inte väsentligt mer energi att producera än vatten men i alla fall mer och då tänker jag främst på sockret. Sen är det förstås i huvudsak en fråga om transportsträcka och transportsätt.

Elina, Alex: Jovisst är det märkligt med bubbelfritt flaskvatten och visst är det ett bra första steg att dricka mindre sånt.

Men lite mer långsiktigt borde vi nog försöka skära ner på konsumtionen av all slags dryck som konsumeras någorlunda regelbundet och kräver transport? Du Elina skriver "en skillnad i att välja nåt med smak" och steg två skulle kanske vara att välja de drycker som tillför något näringsmässigt?

Jag menar nu inte att man helt ska sluta dricka flaskvatten, bubbelvatten och läsk men att i alla fall gå mot att skära ner på slentriandrickandet.

Elina Jonsson sa...

i so agree..!

io sa...

Alla som liksom jag gillar bubblor i vattnet, så är en Soda Stream en lösning... Ok, ytterligare en pryttel i köket, men färre korkade vattentransporter per lastbil, så det bör gå +. Bra att Ramlösa kör sitt på tåg, det kände jag inte till, men sen ska det ändå lastas om för att köras ut till alla butiker, och hem till folk och flaskorna tillbaka, och transport till disk och återvinning och vidare till tappning, och...