söndag, augusti 19, 2007

Medieträning i skarpt läge

Idag var det dags igen. Vid två kom lokaltv för att filma mig mamma och storasyster i bersån. En fotograf en reporter och en - totalskön - coach. Fotografen var till en början alldeles otroligt bestämd. Var vi skulle sitta vad vi skulle säga. En i taget framför kameran och inga spontana märkligheter. Elina utanför bild. Här skulle produceras tv.

Luttrat förklarade jag för honom att a. Elina ska vara i bild och b. någorlunda spontan tv är bättre tv. Självklart pratar vi inte i munnen på varandra. Kunde inte låta bli att tillägga att vi dessutom var natural borns och skulle bli très fotogenique. I ögonvrån fick jag tummen upp från coachen. Vi var i hamn.

Utan att alls veta resultatet kan jag säga att fotografen såg alldeles väldigt lättad och nöjd ut när han lämnade oss en timme - ish - senare. Flexibilitet är a och o. Nästan så man känner sig medietränad.

Mitt i eftersnacket kom reportern från extra östergötland. Foto är klart mindre tidskrävande än film så på en tre kvart var vi klara. Ständigt lika fascinerad över hur snabbt de når resultat. Artikeln låg färdig för genomläsning bara någon timme senare - och trycks förmodligen redan i nästa nummer.

Tyvärr kommer varken film eller artikel upp på nätet - så det här blir godbitar för mediekonsumerande östgötar only.

1 kommentar:

Kinna Jonsson sa...

tjingaling, jag har lagt upp artikeln från Extra östergötland på www.klefstadforlag.se, press.