måndag, augusti 06, 2007

På sätt och vis ganska underhållande


Först slog det mig att grafiken var sjyst. Sen slog det mig att det var ganska underhållande. Sen tänkte jag att det var skrämmande. Sen såg jag att Ren Min Bao också var blocked och blev misstänksam. Då berättade 一心 för mig att det tafatta kinesiska försöket till blockering i Kina är ett skämt. Folk är inte dumma. Folk har söta små boxar som ger de precis samma access som vi. Måste garva. De är för sköna. Problemet är nog snarare att alla inte har bredband trådlöst och burk.

Det intressanta är snarare att Veckans Affärer i sin Google-skräcken tidigare i sommar skrämde upp sina läsare rejält. Hur Google skapar sin egen värld - nästan som en psykopat. En mörk skugga som ingen kan påverka. Eller hur Aktuellt 21 ikväll gjorde stor sak av just den kinesiska blockeringen. Hur kan de tro att folk inte är smartare än så. Det är skrämmande om något.

Plus att jag under mina år utomlands verkligen har insett hur mycket propaganda vi själva är utsatta för. Okritiskt. Det farliga ligger betydligt närmre än i Kina. Här i Sverige. När det inte är så konkret att en liten söt box hjälper. Om USA går igenom mejlen utan minsta motstånd känns det snarast som action. En stat som visserligen har både tortyr och dödsstraff - men på engelska och med goda hamburgare.

Inga kommentarer: