tisdag, augusti 21, 2007

Sveriges sjätte största stad

I morse förundrades jag över järnvägsövergången på stationen i Sveriges sjätte största stad. Det ser inte riktigt ut som de superöverbyggda schabrak som dominerar de flesta andra städer. Samtidigt som det känns osvenskt otryggt blir det på samma gång exotiskt och efterlängtat. En riktig pärla.

Nu såg jag precis att Norrköping är tionde största stad. Och då kanske det inte är helt långsökt ändå. Men samtidigt undrar jag om uppgifterna stämmer. Ska inte Lund ha 100 000 invånare. Och hur kan både Örebro och Västerås vara större än Linköping. Mycket oklart.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Va? ær inte Lkpg sveriges 5 størsta? Vad har du før kællor? Peking dæremot ær på frammarsch, det ær jag sæker på. Kan du tænka dig ngt vackrare æn en lægenhet runt Strykgærnet?
Før øvrigt vill jag sæga att jag læste ditt inlægg om tåg med vyerna framfør mig. Nær man kommit upp en bit i småland så breder kanske det vakraste landskap man kan tænka sig ut sig, mmmm

Elina Jonsson sa...

ja visst är det absurt. klart linköping är femte största. men pallade inte läsa igenom statistiken så jag fick helt enkelt länka wiki ändå. haha.

så sent som sent igår kommenterade någon just hur vackra de gamla industribyggnaderna i norrköping är. typ strykjärnet. och hur mycket linköping jag än är måste jag faktiskt hålla med..!

Anonym sa...

Tjena vet att det e ett gammal inlägg men slår in en kommentar för att reda ut begreppen.
Norrköping e Sveriges 8 största kommun med 127 000 invånare att man bara sedan kommer på 9 plats när det gäller tätorter beror mkt på att stadsdelen Lindö som seppareras ifrån övriga staden via ett hamn och industri område i SCB statistik inte räknas med för att det är mer än 300 meter mellan Lindö och övrig byggnation. därav tappar Norrköping ca 5300 invånare som av Norrköpings stad räknas som en inerstadsdel. så SCB statisktik runt årskiftet bör visa att Norrköpings tätort har runt 85 000 invånare medans Norrköpings stad redovisar ca 91 000 invånare.

Elina sa...

tack för inlägget. även att det är gammalt är det faktiskt ett av de mest googlade ämnen för att komma till min blogg.

är fortfarande förvirrad över begreppen och har svårt att tro att både örebro och västerås ska vara större än linköping. var hittar du din statistik..?

Anonym sa...

Jo Både Västerås och Örebro tätorter är större än Norrköping och Linköpings, detta beror ju okså på hur man stasat loklat på bostads byggande inom Kommunen.

I tex Norrköpings fall finns ju Åby Jursla med en bit över 8000 invånare ett par KM nordöst om staden, där miljonprojekt områden som ätetorp med mastodont miljonprojekt hus i 8-9 våningar återfinns i ett större antal, vilket antagligen är ganska Unikt för att vara förorts bebygelse till städer i Norrköpings storlek.

Hursom städer växer och förändras inom en 10 års period är både Lindö och Åby jursla införlivat i Norrköpings tätort, vilket betyder att Norrköing med åby, lindö och den tillväxt man har nu får en tätort som har runt 110-115 000 invånare även om Norrköpings kommun med dagens tillväxt bara växt med en ca 14-15 000 invånare till runt 143 000 så har tätorten samtidigt växt med närmare 30 000 enligt SCB statistik.

snurrigt jag vet.

Elina Jonsson sa...

åh tack för inlägget..!

funderar lite på det du skrev om höghus runt stan. en arkitektstudent sa till mig en gång att linköping var annorlunda för att det var en liten stad med satellitområden. som ryd och skäggetorp. typ miljonprojekt. men då kanske det inte är så ovanligt då..? om norrköping har något liknande..?