fredag, februari 19, 2010

Q 2006

Åh ibland blir jag så rörd över mig själv. När jag läser ansökningsbrev, debattartiklar eller Q-texter. Nationstidningen 2006 - om mental styrka:

"Otroligt nog så är ett helt år av Qande redan över och det är dags för mig att lämna över nationen i Alex händer. Året som har varit känns både fantastiskt långt och väldigt kort. Över alla vitt skilda upplevelser som isvaksbad i Finland, debattartiklar i Lundagård och besök på samtliga Lunds nationsklubbar vilar ett lugn.

För någonstans har jag lyckats klara av alla motgångar och njuta av alla framgångar. Och någonstans har jag fått människor att tro på mina idéer och mitt fantastiska veckomejl. På ett sätt känner jag mig som humlan som flyger fast den inte kan. För vem trodde att en Q som läser mänskliga rättigheter och sätter glamouren före allt annat - skulle hålla i ett helt år? Jag.

Ibland har jag funderat väldigt mycket över vad som gör mig så stark. Att jag ids vara ifrågasättande och möta konflikter gång på gång på gång. Det hade varit så mycket enklare att vara färdigutbildad vid 23, flyttat till Stockholm vid 24 och skaffat sambo vid 27. Men inte för mig.

Att våga vara sig själv kräver en enorm drivkraft. Många gånger tvivlar man på nyttan av allt det man företar sig, om en groda verkligen gör skillnad. Men det gör den. Det har jag fått bevisat för mig om och om igen under mitt år som Q.

För att klara av nya situationer, svåra situationer, vad som vid första anblick verkar vara omöjliga situationer, krävs en inre styrka. Mental styrka. Se på alla elitidrottare som har mental träning för att klara av sin karriär. Studenter skulle behöva en mental tränare för att klara sina studier och Quratorer för att klara sina uppdrag. Mina mentala tränare är mamma och pappa, men jag vet att det är få förunnat att vara så privilegierade som jag.

Samtidigt är inte mental styrka något man får, utan något man förtjänar. Det är först efter trevande försök, märkliga erfarenheter och klockrena misslyckanden som man inser att ens enda begränsning är en själv. Och alltså i högsta grad påverkbart. Våga vara dig själv och lita på din omgivning - för det är först då lugnet infinner sig."

4 kommentarer:

Natasa sa...

Det är så märkligt hur universum ger en vad man behöver, just när man behöver det. Och ditt inlägg är vad jag behövde just nu. Så tack.

Elina Jonsson sa...

härligt att höra..!

Caroline sa...

inlägget får mig att tänka på en alldelses fantastisk bok, Urkällan med Ayn Rand. Har du läst den? Den handlar verkligen om att gå sin egen väg, tro på sin egen drivkraft och respektera andras rätt till sin.

Klart läsvärd!Kramen

Elina Jonsson sa...

vet du vad! häromveckan läste jag en artikel i svenskans kulturdel om att högern har fel filosofer:

"Om problemet med liberalerna är att de bara läser ekonomisk teori och Ayn Rand, är problemet med många konservativa att de läser Roger Scruton istället för Aristoteles, Burke och Martin Heidegger."

tydligen skulle man även diskutera dostojevskij i den konservativ-liberala debatten. själv kände jag mig helt rudis - haha - och tänkte att det är dags att jag börjar läsa och inspireras istället för att läsa och kritisera..!

så ayn rand står nu på läslistan :) och jag ser fram emot diskussion sen!