måndag, februari 08, 2010

Apropå emeritus och emerita


Läste idag Viveka Adelswärds språkspalt i Svenskan. Vanligtvis brukar jag hålla med men idag satte jag kaffet i halsen. En språkguru som frångår sitt latin - och dessutom cementerar könsskillnader?

När jag var Q i Lund hade nationen en manlig inspektor och en kvinnlig fd inspektor. Snart visade det sig att förvirringen var stor - skulle den fd kvinnliga inspektorn vara emeritus eller emerita. Rent språkligt är emeritus korrekt - men som vanligt ville man få fram en kvinnlig touche. Själv blev jag mycket nedslagen av det faktum att även denna titel skulle visa vilket kön personen hade - inte vilken kompetens.

Så jag bjöd in den ytterst pigga och krya inspektor emeritus Karin Adlercreutz på en kopp kaffe och frågade hur vi skulle göra. Därom finns inga tvivel svarade Karin och skrattade hjärtligt. Emerita är rent nonsens. Nog för att jag inte är professor eller östgöte eller man - men inspektor emeritus är jag iaf. Underbart!

Därmed satte jag och Karin - båda jurister - ett prejudikat åtminstone för Östgöta nation i Lund. Hoppas att fler förstår såväl den språkliga som den politiska vidden av detta.

Inga kommentarer: