torsdag, januari 15, 2009

Som Charles Dickens


UNHCR samarbetar med NGOs för att distribuera pengar bland återvändande flyktingar - sk returnees. Igår fick jag följa med IRC för att registrera de allra mest utsatta invånarna i varje by.

I vissa byar är knappt halva befolkningen kvar. Resten bor i flyktingförläggningar i Gori eller Tbilisi. Nästan alla hus är mer eller mindre märkta av såväl sommarens krig som kriget i början av 90-talet. Överallt finns kulhål och sönderblåsta fönsterrutor. Många hus är eldhärjade. Eftersom jag är här med FN kan jag inte fota obehindrat - trovärdigheten skulle minska drastiskt. Tog det här fotot med mina kollegors välsignelse när ingen bybo var i närheten.

Mot den klarblå himlen är huset nästan vackert. Men när man inser att någon bor i ett av rummen känns det genast i maggropen. Huset bredvid var nästan helt utbränt. Eftersom vi besökte de allra fattigaste familjerna fick jag uppleva saker jag aldrig tidigare sett. Mina georgiska kollegor sa att det de har sett hittills har fått dem att åldras i förtid.

Mitt starkaste minne är en rysk-georgisk familj på fem personer i ett enda rum. Mörk rök sipprar från den vedeldade plåtugnen. Världens sötaste barn kanske tre och fem sitter snällt på sängen. Mamman är ryska men har blivit tillsagd av sin svärmor att hon aldrig mer får prata ryska med sina barn. Tjugosju år gammal är hon dessutom sjuk i struma utan möjlighet att köpa medicin. Händer och ansikte är alldeles grå och ögonen rödgråtna av röken. När vi frågade vad de behövde förutom medicin sa de: ingenting - hjälp dem som är behövande.

Den enda bild jag fick på näthinnan var scener ur Charles Dickens.

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

därför har vi jod i saltet, för att slippa struma.

Elina Jonsson sa...

ja precis. visst har vi det bra i sverige..!!

men när man väl blivit sjuk krävs även medicinering eller operation.

när jag är här inser jag mer än någonsin tidigare hur skyddade och väl omhändertagna vi är i sverige. det riktigt bränner i magen när jag inser hur stor skillnad det är. hur oöverstigligt svårt det är för en fattig georgier på flykt att ha råd med näringsrik mat. för att inte tala om läkarundersökning eller medicin.

givetvis är det ingen nyhet att människor har det svårt. men reagerar så starkt när jag träffar dessa människor en hel arbetsdag.

до завтра..!