tisdag, juli 29, 2008

Mamma Mia..!

I söndags såg jag Mamma Mia på bion på 3rd och 11th. Lite min adress. Faktiskt en väldigt märklig känsla att titta på svensk - mer eller mindre iaf - film i New York. Varje gång den svenska flaggan dök upp, eller ett brev med svensk adress, eller ett svenskt namn blev jag alldeles varm inombords. Medan min vän som arbetar med svensk marknadsföring nöjt beräknade värdet av Sverigemarkeringarna.

Filmen i sig var något märklig. Väldigt stereotypa könsroller och ingen särskild story. Kändes ganska mycket som en högstadiepjäs. Men samtidigt kan en högstadiepjäs vara nog så underhållande. När James Bond brast ut i känslosam hjärtekrossad sång skrattade hela publiken så tårarna rann. Hoppas det var meningen. Meryl Streep är som alltid strålande så hon får all min kärlek.

Noteras bör att Mamma Mia the Musical och Mamma Mia the Movie har enormt mycket reklamplats här i stan. Varannan taxi varannan reklampelare. Överallt hela tiden. Varje gång man ser den vackra ljusblåvita reklamen blir man lite lycklig. Sverige. Så litet så stort.

Inga kommentarer: