måndag, juli 21, 2008

Dekadens

Bara att bli bjuden på drink 21.30 en söndagkväll är dekadent. Att det sedan är i min favoritvåning på Upper West med en oändlig mängd guldramar gör inte det hela mindre dekadent. När jag säger till en israel jag inte tidigare träffat att jag är svensk - brister han ut i ångdö ä stovvi attåda vilket av melodin visar sig vara Fångad av en stormvind natt och dag - dör jag av skratt. Eurovision må vara stort i Israel men Carola är om möjligt ännu större. Men mest dekadent är nog att höra två briljanta operasångare sjunga rysk popmusik i stämmor.

Eftersom det fullkomligen ösregnar när jag kliver ut klockan tre så tar jag faktiskt taxi. Kan inte låta bli att le när taxichauffören från Bangladesh frågar hur långa monsunregnen är i Sverige. Han har åtminstone inte förväxlat oss med Schweiz.

Det slutar regna i höjd med fjortonde och första så jag stannar vid mitt nattöppna apotek och köper kylspray till den lilla del av ryggen jag - högst orutinerat - missade solkräma innan stranden igår. Svider som katten. Men ändå lite glammigt att strosa hem i stor puffkjol höga - bekväma - guldsandaletter min fina svarta kuvertväska och håret uppsatt i stor knut. Mums för helkväll i nevvan.

Inga kommentarer: