fredag, juli 04, 2008

Allvarligt talat...

Känner mig lite malplacé. Såg Wanted på bio häromkvällen. Filmen slutar med What have YOU done lately..? Och så ska publiken tänka - tror jag iaf - my gosh vad GÖR jag egentligen med mitt liv. Samtidigt som sommarpratarna med allvarlig röst frågar oss lyssnare När levde du senast i nuet..? När sa du senast till mamma och pappa att du älskar dem..? När har du senast tänkt på dina privata mål och visioner..? När har du senast tänkt på dig själv som den viktigaste personen i ditt liv..? När har du senast tränat din självkänsla..?

Ja..? Jag har gjort MASSOR lately, lever lika mycket i nuet som dåtiden och framtiden och njuter av varenda sekund, säger varje dag till mamma och pappa att jag älskar dem, tänker ständigt på mål och visioner - utan att för den skull bli särskilt stressad, är helt klart den viktigaste personen i mitt liv och sätter alltid gränser mot de som tror att det är fine att såra mig och ja herregud om inte detta är att träna sin självkänsla så vet jag inte vad jag har gjort lately.

Ibland har jag så magiskt svårt att förstå varför så många människor väljer att må dåligt. Väljer att inte leva. Väljer att låta magsår och avundsjuka ta över deras liv. Rädsla. Och att det verkar vara så utbrett att sommarpratare och filmare väljer det som grundtes.

6 kommentarer:

Märtha Jonsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vibeke sa...

Kanske är det för att undantagen lätt blir regel eftersom no news är good news och alla vill behandla, bearbeta och peta i det som gör ont. It is a human number som Maiden säger :) Men så klart, jag är med på dina noter. Världen suger inte och jag tror att vi som älskar våra liv för dess egen skull är fler och mer, även då var sak har sin tid.

Elina Jonsson sa...

ökar vi i antal tror du..?

såg precis - i undersökningen där danmark rankades som världens lyckligaste - att världen som helhelt - eller alla individer som utgör världen - blir allt lyckligare. uppmuntrande..!

Vibeke sa...

Åååå länka snälla snälla. Jag har ocså hört att Danskarna är dom mest positiva men har inte lyckats hitta nån källa... Inte undra på att jag trivs så bra när jag är där nere :)

Eftersom vi människor verkar bli fler, totalt, så borde även vi som är levnadsglada bli fler.. kanske...

Elina Jonsson sa...

det var inte helt lätt att hitta själva rapporten... och tydligen är själva lyckofrågorna två av typ 250 - men här finns iaf en bra länk

http://www.physorg.com/news73321785.html

dessutom debatterades detta av nöjespanelen i fredags (tillsamans med herrtidningens öde... haha)
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/
mediacenter/player.jsp?a=260069&d=37769

Vibeke sa...

thanx :)