onsdag, juli 23, 2008

Amerikaner


I hela mitt liv har jag haft bilden av två sorters amerikaner. Den ena är den som vi i Sverige skrattar åt och som Robyn i sitt sommar försökte navigera bort från. Amerikanen som är stor inte bara till utseende utan även person. Tar plats är högljudd vräkig och inte minst okunnig. Och ja. De finns. En masse. Man hör och ser dem varje dag - särskilt på Starbucks - och tänker tyst herregud hur gick detta till.

Men så finns det den andra sorten. Den kulturella lågmälda nyfikna amerikanen som är så allmänbildad och medveten att man verkligen får skärpa sig för att följa med. Den amerikanen var Rotarystipendiat hemma hos oss när jag var liten. Och den jag festade med i Moskva i mitten av nittiotalet. Och den jag umgicks med i Florens och i Peking.

Så nu tänkte jag berätta om mina amerikanska vänner. Nästan alla - för att inte säga alla - läser eller har läst vid Yale Harvard Stanford och här i New York vid Columbia NYU Parsons eller FIT. Och innan dess på Williams och Juilliard såklart.

Men det är inte så att mina vänner är homogena europeiserade newyorkers. Tvärtom. En är ivrig dödsstraffsanhängare från Texas, en lika ivrig vapenförespråkare från Chicago och en alldeles besatt ansiktslyftare från Florida. Ju mer jag lär känna dem desto mer spännande blir historierna. Om besök i Syrien Jordanien Libanon och Egypten, Israel såklart - men inte med samma pass, Moskva och Paris, Shanghai och Stockholm.

Många gånger vet de mer om europeisk konst och historia än jag. Dessutom har de läst all ny cool litteratur om globalisering och teknologi. De är överens med mig om att Barack Obama inte är svart - återkommer till detta i senare inlägg - inser att Irak enbart handlar om olja och Israel - ifrågasätter situationen i Israel - lever grönt äter grönt. För att inte tala om att många är väldigt andliga.

Samtidigt som jag inser att de på många sätt är en elit i ett mycket mångfasetterat samhälle - så inser jag att många av mina svenska vänner som ännu inte varit i USA - inte inser att detta också är amerikaner. I tajtare slimfitjeans än någonsin någon svensk.

Det som trots allt utmärker mina amerikanska vänner och skiljer dem från mina svenska - är en kickass attityd och obegränsad självsäkerhet. På det sättet påminner dem mig faktiskt om mamma och pappa. Som en av mina favvosar här som brukar ha ett par gigantiska solglajjor ovanpå sina vanliga glasögon. I Sverige hade nog bara mamma vågat - och såklart också gjort - en sån sak. Här gör mina snyggvänner sånt. För de bryr sig inte. Om någon har problem med det så är det deras sak. För mig är de helt enkelt excentriska.

För att återknyta till Robyn så sa hon att visst har vi jantelagen - men i USA råder djungelns lag. Och det har hon väldigt rätt i - alla mina amerikanska vänner är oerhört kaxiga och stolta eftersom de fått kämpa så hårt. Man får lära sig att ta både dem och situationen på rätt sätt. Samtidigt som jag inser att mitt förhållandevis lågmälda svenska sätt i deras ögon framstår som väldigt exotiskt och fascinerande.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Generaliseringar är till för att beskriva ett genomsnitt, i det här fallet en genomsnittsamerikan.

Hur man beter sig på arbetsmarknaden är ändå en rätt så liten del av hur man är som person. Olika arbetsliv har olika beteendenormer och traditioner. I arbetslivet går man in i en roll. I privatlivet är amerikaner (genomsnittsamerikanen, enligt mina observationer) snarare lättsårade och övertrevliga. På det jobbiga och tråkytliga sättet. Jag gillar den amerikanska konstitutionen men har kunnat konstatera att jag i högre grad hör hemma bland skandinaver.

Att amerikaner är ett ytterst kallpratande folk tycker jag alltså är en större grej än hur de beter sig i arbetslivet.

Fortsätt att tipsa om grejer som jag i min tur kan sälja in till ett eventuellt N.Y-resesällskap.

Och så vore det riktigt bra om du nu kommer ihåg något om hur man ska hitta till den där kombinerade hiphop-/gayklubben. Att betrakta det vore en sociologisk studie på hög nivå. Du kan svara här, jag prenumenerar på detta inläggs kommentarer.

Elina Jonsson sa...

Ja visst är det en generalisering att dela in amerikanerna i två grupper. Givetvis finns det en mängd personligheter däremellan. Men dessa två grupper känns som de två ytterligheterna.

Eftersom jag aldrig har arbetat på den amerikanska arbetsmarknaden har jag ingen erfarenhet av Corporate US. Efter vad jag har hört är det dock stor skillnad mot en svensk arbetsplats. Hierarkier osv.

Kallpratandet har du alldeles rätt i - amerikaner tar lätt kontakt i affären eller på gatan - men det sköna är att man lika lätt eller snabbt kan ta farväl. Personligen trivs jag bra med det - även att det ibland kan bli lite mycket. Men då kan man bara artigt avsluta eller avböja konversationen.

Tyvärr minns jag inte adressen till gay-hiphop-klubben - men jag minns att det var i Meatpacking District. Eftersom det var olika golv var de båda grupperna väl åtskilda och därför kanske inte så intressant som sociologisk studie.

Läs gärna min New York-blogg om du vill ha fler tips om New York.
strollingnewyork.blogspot.com

Unknown sa...

Jag menade att det inte är något negativt med generaliseringar, och att det var det Robyn ägnade sig åt. Om man vill beskriva samhällsutvecklingar, inte bara en enda person, så måste man använda sig av generaliseringar.

Och med djungelns lag menade hon väl arbetslivet. Jag ville hävda att handlingen att aggressivt marknadsföra sig själv för ett jobb inte behöver ha så mycket med personligheten i privatlivet att göra. Det är mest något man plockar fram när man söker jobb, och det gör man inte så ofta.

Därför ville jag sprida att en stor grej med amerikaners personlighet är hur pass mycket trevlighetsfraser de använder i tillfälliga möten med folk. Och att exempelvis Stockholm och Shanghai har en mycket kyligare och brutalare gatumiljö än New York. (Konsultera Lonely Planet, som faktiskt skriver att stockholmare kan vara "downright rude" mot folk som frågar efter vägen.)

Att de två grupperna överhuvudtaget står i samma kö och går in genom samma ingång tycker jag är tillräckligt. Tack.

RSS-prenumenerar redan på Strolling.

Elina Jonsson sa...

När jag svarade på din kommentar utgick jag från mitt eget inlägg och inte så mycket Robyns program. Förmodar att hon relaterade till musikindustrin. Men faktiskt så tycker jag att amerikanerna även i privatlivet har en stark tävlingsinstinkt.

Beundrar amerikanerna för deras driv vilja och dröm. Men baksidan är nog ändå en djungelns lag. Precis som jag älskar svenskar för deras hänsyn och tysthet så har jag svårt för jantelagen.

Visst kan Stockholmare uppfattas som onödigt hårda för en artighetsamerikan - se mitt inlägg om sartorialistens erfarenhet av dryga svenskar - men svensken är långt ifrån så tuff som amerikanen när det verkligen gäller.

Fördelen med svenskar när man frågar om vägen är att de iaf inte låtsas att de vet och skickar en åt fel håll ;) som många amerikaner gör för att vara trevliga.

Hursomhelst. Tror att vi nog är på samma bana vad gäller amerikanerna. Och fascinerande är de verkligen. Läs gärna boken Amerikanerna om du inte gjort det redan.

Roligt att du RSSar strolling..!