söndag, februari 10, 2008

Otippad vändning


Ikväll stod jag på gästlistan på Pacha. Alla säger att det är sådär men jag vill se själv. Housare innerst inne trots allt. Givetvis utan att köa.

Men kvällen fick en oväntad vändning. Min gästlistevän blev sjuk. Och jag satt på en förfest som visade sig bli riktigt filosofisk. Nånstans runt midnatt funderade vi på att gå ut men nej. Spännande ämnen avlöste varandra. Helt försjunken i berättelsen om farföräldrars flykt undan krig blixtrade det plötsligt till i rummet. Ingen av oss hann riktigt reagera innan åskan dundrade rakt genom hjärtat och spred kalla kårar utefter ryggraden. Effektfullt som i en klassisk skräckfilm.

Pratade vidare och drack rödvin medan regnet smattrade mot rutorna. Någon somnade medan vi andra pratade vidare. Avslappnat och underhållande om vartannat. När jag på skyhöga guldsandaletter vid fyratiden gick ut från denna oas och rakt ner i vattenpussarna kvittrade fåglarna högt. Kändes precis som när man var novisch i Lund och på väg hem från efterfest. Lycka. Och vår.

Cyklade några kvarter och landade hemma i king size bed. Hur skönt som helst. Återhämtning verkar löna sig.

Inga kommentarer: