tisdag, februari 12, 2008

Faiblesse för en fadäs


Ett av mina favvomammaord är faiblesse. Säger ofta att jag har en faiblesse för någonting. Gärna i samma mening som slang. Typ jag har en faiblesse för shades. Alltså att jag gillar solglasögon.

Uttrycket är väl inte supervanligt bland lundastudenter en generale men när jag var hemma nu senast tyckte jag mig höra det lite överallt. Med en viss modifikation. Inte mindre än tre gånger - och då räknar vi en gång i Stockholm där faktiskt allt kan hända - hörde jag att någon hade en fadäs för någonting.

För vissa kanske min humor ter sig en aning smal men jag tyckte det var fantastiskt underhållande. Och får mig att tänka på en gammal väns mamma som lärde henne uttryck som det knakar i fogdarna eller dusch-lag. Eller vår veterinär som berättar om alla bönder som pratar om algeriska barn runt om i stugorna. Nog för att det säkert finns ett och annat algeriskt barn men de allra flesta är nog allergiska.

Min brors vän berättade om hur hennes barn kom hem från fritids och pratade om konsumbananer. Åh tänkte vännen. Nu har de börjat med fruktstund. Vad trevligt. Så nästa gång hon hämtade barnen gav hon lite cred. Personalen blev mycket förvånad. Fruktstund hade de alltid haft. Däremot hade de precis fått nya barn till klassen. Kosovoalbaner.

Aight. Jag vet. Jag är på väg att göra fel karriärval. Jag borde bli språkforskare istället. Hade varit lätt värt det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skojigt och intressant
Fortsätt att hålla "öronen öppna", och berätta vad Du hör.

Du som utlandssvensk med språkintresse identifierar nog lättare "nyord" jämfört med oss hemmasvenskar

Elina Jonsson sa...

roligt att du tycker det är intressant.

ju fler språk man lär sig ju mer lär man sig om svenska. eller vem visste att jiddra är sanskrit och jippo engelska för gypsy. eller att torg är ryska och betyder handla. läs gärna mer under etiketten veckans ord.

dessutom fullkomligen älskar jag nysvenskan. kommer snart ett inlägg till om det.