onsdag, februari 27, 2008

Aldrig ensam i New York


Det är något alldeles särskilt med Times Square. Eftersom jag aldrig har varit turist i New York så har jag inte den där viljan att vara på Times Square. Times Square är helt enkelt inte the place to be om man bor i New York. Ljust och galet och sjukt mycket folk. Men ändå råkar man ibland ut för att säga saker som - javisst jag ska bara över till Times Square och hämta min cykel för jag ställde den där igår. Och så inser man vad sjukt det ändå låter på nåt vis.

Idag skulle jag vänta på min vackra vän Aude just vid Times Square. Otroligt nog hade jag fått en taxi i hällande ösregn och var därför grymt tidig. Som vanligt kommenterade alla passerande amerikaner hur gorgeous jag var - visst är det för att jag är blond men väldigt irriterande i vilket fall. Så plötsligt hör jag hur några kids börjar terra en polis för att få låna hans telefon.

I need a phone. Do you have a phone? Its kinda emergency. Eh not really. But still. You have a phone right? No? You dont have a phone? Whats wrong with you guys? Which police officer does not have a phone? Tystnad. Ey. You are lying aren't you. Damn you are lying.

Polisen säger typ No och sen No och sen No och sen Hm och sen Hm och sen en liten lätt skakning. Kidsen börjar garva. Polisen ler stort. De nickar säger typ Aight och Cool och går. Polisen vänder sig till mig med ett brett leende och säger Well I kinda did lie - I mean which police officer does not have a phone?

Vilket fick mig att le en smula. Och entusiastiskt fortsätta prata med honom för att slippa höra förbipasserandes kommentarer. Plus att sexistiska kommentarer sällan fälls när man är i sällskap av en man. Ännu hellre en polis.

En fantastiskt trevlig John som berättade hur hela Times Square mer eller mindre stängdes av för nån vecka sen för att det var fyra knivfighter på samma gång. Särskilt nån ryss som varit i farten. Haha. Det kan man ju tänka sig. Så då pratade vi Ryssland och polisens arbetstimmar och debriefing. Under hela tiden kom folk fram och frågade om vägen - vilket i sig var väldigt underhållande för folk frågade var 43e gatan låg. När vi stod på 42a. Ännu ett leende så sa han att han mest kände sig som en tour guide. Under en neonskylt vid Times Square.

Så plötsligt sa han att vanligtvis posade han på säkert tio foton om dan - men idag hade ingen bett om hans foto. Självklart bjussade gorgeous jag på ett snapshot. Och det blev riktigt bra. Väldigt NYPD.

3 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Du verkar ha haft kul i regnet!!

linda sa...

ja denna besatthet av blont hår, vad är detta?!?!? underhållande och smikrande ibland men ofta ack så irriterande. särskilt i jobbsammanhang. suck.

Elina Jonsson sa...

kinna - john var helt klart en höjdare..!

linda - det här med rasism är sjukt irriterande. visst skulle man kunna bosätta sig i ett blont land - om det nu finns några kvar - men det vore att ge upp.

samtidigt som peking bangla och ett puertoricanskt (ja jag bor där) område i new york kanske är lite väl drastiska val för oss blondiner.

råkade förresten ut för a major incident i affären the other day. kommer som ett eget inlägg framöver så stanna tuned.