torsdag, april 12, 2007

Tentasurfar...

Det är ju helt magiskt vad spännande sidor man hittar på nätet när man letar citat till sin hemtenta - en sådär tre mitt i natten. Svenskans ledarblogg har ett ovanligt långt inlägg om att mänskligheten är fredligare än någonsin. Bilden är känd för den som läser internationell rätt, men tyvärr visas den sällan i media.

Precis när jag skulle börja skriva min hemtenta för två dagar sen läste jag förresten Germania och blev väldigt full i skratt. Värst vad de är ute och seglar efter sin moralkompass.

Samtidigt som Germania kategoriskt delar in världen i hopplösa u-länder med diktatorer - kontra västvärldens fantastiska demokratier, analyserar jag i min hemtenta hur USA bryter mot i princip all internationell humanitär rätt iom sina fångar på Guantanamobasen.

Och läser om min gamla favvo Hans Rosling i (pappersversionen av..) DI Weekend. Ja precis, det är han som försöker förklara för oss hur förlegat det är att dela in världen i U- och I-länder. Det visar på dålig förståelse för världsutvecklingen de senaste 30 åren. Jojo.