söndag, april 29, 2007

Highlights från söndagstidningen

För en gångs skull fångade förstasidan mitt intresse, och jag har nu suttit med stor smarrig frukost och tidningens alla delar spridda över sängen större delen av förmiddagen. Enligt förstasidan är den nya heta trenden nämligen löpning, som börjar återfå sin forna 80-talsglans. Härligt! Och faktiskt - först på senare år har jag fått sällskap till löplabbet och frågor om mina rundor.

På samma sida står ett par rader om att Ebba Lindsö ångrar att hon blev chef för Svenskt Näringsliv. Att hon inte var rätt person för posten. Och ärligt talat, när hon själv säger "Man blir ödmjuk av att vara med om något man inte väljer att vara med om." är jag inte sen att hålla med. Om man ser sig själv som en produkt som utan egen fri vilja har blivit tillsatt, så är man definitivt inte material för en av Sveriges viktigaste och mest drivande poster!

När jag fått upp ångan går jag vidare på utrikesnyheterna och hittar något annat än krig mind you! Nämligen en artikel om den väldigt pragmatiske miljöaktivisten Frederic Hauge. Han pekar på det uppenbara - att vi måste utveckla vår livsstil istället för att backa den. "Vi räddar inte världen genom att duscha mindre. Rensa hellre koldioxidutsläppen på de 4 900 kraftverken där det är praktiskt möjligt." Kostnaden skulle enligt Hauge inte överstiga USA:s kostnad för Irak-kriget. Vilket iofs är en ganska gigantisk summa.

Och finally - Norge-vitsar på amerikanska stavas Mexico. Hur får man in 500 mexikaner i en bil - öppna dörrarna - är en klassiker. Befriande att få läsa Karin Henrikssons notis om Gustavo Arellanos kolumner ¡Ask a Mexican! i OC Weekly. Artiklarna är provocerande politiskt inkorrekta, men på så vis också som mest träffande.

Inga kommentarer: