onsdag, januari 26, 2011

JAG HATAR SKÅNETRAFIKEN

Om jag hos Skånetrafiken har uppgett mitt personnummer, mobil och mejl samt kontrollerats mot studentregistret och sedan får ett särskilt kortnummer som gäller vid resegarantin så utgår jag givetvis från att jag är registrerad hos Skånetrafiken. Jag förutsätter att om jag blir av med mitt kort så får jag ett ersättningskort. Möjligtvis till en ringa avgift. Men när jag idag blev av med mitt kort så fick jag den beska upplysningen att jag måste köpa ett nytt. Skånetrafiken har nämligen inte någon som helst aning om min existens. Trots personnummer, kortnummer samt kvitto på vad jag har betalt och när. Kortet är dessutom personligt så risken för missbruk är liten.

Tydligen skulle man utöver ovan nämnd procedur nämligen registrerat sig på Skånetrafikens hemsida för vara garanterad ersättningskort. Då jag har köpt tre kort de senaste månaderna har ingen - ingen - nämnt detta för mig. Enligt expediten på Skånetrafiken har de ”ingen möjlighet att upplysa varenda kund om detta”. I mina öron låter detta inte bara som dålig service utan även som undermålig konsumentupplysning.

Inte blev det bättre av att expediten - i ett serviceyrke! - påminde mig om att jag bara hade mig själv att skylla som hade tappat mitt kort. När jag är klar i Lund ska jag aldrig i hela mitt liv åka kollektivt någonsin igen. Aldrig. Cykel eller bil eller möjligtvis helikopter. Övernattningslya i varenda stad värd namnet. Men aldrig aldrig mer Skånetrafiken.

Inga kommentarer: