onsdag, juni 23, 2010

Stan vs landet

Aha. Saker och ting klarnar. Idag har jag pratat med Corren igen. Hela missödet är en klassisk majoritetsdiskriminering.

I annonsrubriken stod det förnamn och i underskriften Jonsson Klefstad. Redigeraren kände instinktivt att något var galet och skrev in efternamn i rubriken och tog bort Klefstad i signaturen. För att det är ju så det ska vara - i stan. Nu är det bara så att på landet har man förnamn och gårdsnamn. Men det vet inte folk i stan. Och de bryr sig inte om att ta reda på det heller. Det är en total majoritetsregim vi lyder under - och följaktligen ska allt tidningsmaterial redigeras därefter.

Vet inte vad som irriterar mig mest. Att personen inte förstår att vi tänkt igenom vår annons och ville publicera den som den var. Att personen tror att 50 kr rabatt skulle rädda vår ekonomi. Att Jonsson är felstavat. Att Klefstad är borttaget. Eller helt enkelt att personen inte hade något bättre för sig än att hårdredigera en fyra rader lång annons på familjesidan. Inte konstigt att Corren går dåligt.

Redigeraren bad så om ursäkt och gav mig annonsen gratis. Fine om det hade slutat där. Men när hon lite som von oben lade till att det var för att jag blev så upprörd - vilket tydligen var märkligt - blev jag givetvis än mer upprörd. Så vansinnigt onödigt. Ger inte ett vitten för lokaltidningsmonopolisterna.

Inga kommentarer: