söndag, juni 06, 2010

Skåne

När jag var liten trodde jag givetvis att vi åkte utomlands när vi åkte till mammas gård på Österlen. Långa vita stränder där alla pratade som mamma och flaggade med rödgul fana. Nu borde jag väl veta bättre - men det känns fortfarande exotiskt.

Det finns olika teorier om den skånska flaggans ursprung - men att den skulle vara äldre än världens äldsta flagga i bruk - den danska - känns aningen uppseendeväckande. Lutar åt att flaggan lanserades på 1800-talet av skandinavisten Weibull som en länk mellan Sverige och Danmark. Jfr Nordens flagga och den finlandsvenska flaggan.

Notera att skånska flaggans nya proportioner är så vansinnigt fula att jag föredrar den äldre klassiska med gyllene snittet istället.

8 kommentarer:

Vibeke sa...

Elina Jonsson sa...

alltid..!

Anonym sa...

Härligt! Kände precis likadant när jag hälsade på mina kusiner och släktingar nere i Ängelholm och Örkelljunga :D Varje gång vi skulle hem så sa jag att "vi ska tillbaka till Sverige" XD haha. Modren är skåning här också ;) dte gör mig också till halvskåning ^^

Elina Jonsson sa...

halvskåning är mycket stabilt. är man dessutom även halvöstgöte har man ju prickat in sveriges två vackraste dialekter :)

Anonym sa...

Hehe klart det är ;) jag är dock ganska dialektlös XD men har ändå stor resoekt för både skånskan och östgötskan ;) två av sveriges mest mobbade dialekter (men det är bara för att alla är avundsjuka) hehe :D skåningar och östgötar går ju alltid så jättebra ihop :D se bara på Hasse och Tage, lr Anders och Måns :D

Elina Jonsson sa...

exakt..!

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=3VGc-WLQggU ;)

Anonym sa...

Bara så du vet, nordens flagga och finlandssvenskars flagga härstammar från den skånska - inte tvärtom!