torsdag, mars 13, 2008

Aha


Hahahahaha. Hela Avenue D är Public Housing. Det förklarar saken.

Ikväll har jag haft en sån där härlig intellektuell långmiddag med underbar amerikansk vän som förklarar saker och ting för mig. Såna saker som jag som ickeamerikan inte riktigt förstår. Typ vilka tidningar man läser. Och inte läser. Var man hänger. Och inte hänger. Bland annat så förklarade han för mig varför det finns så många förolämpande män på Avenue D. Public Housing. Tada.

Lite som våra nya idéer och projekt på fyrtio- femtio- och sextiotalen så insåg någon att även fattiga behövde någonstans att bo. Givetvis lobbades för att bygga de nya fina statliga husen på det fattigaste stället långt från de rika. I utkanten av Alphabet City. Nu många år senare så har husen försämrats samtidigt som större delen av området blivit rikare. Klyftan mellan de unga och hippa och de inkomstlösa som bor i Public Housing kunde nästan inte vara större.

Dessutom fick jag höra att New York Magazine nyligen publicerade en karta över brottsstatistik i New York. Minsann om inte 5e gatan på Avenue D fick en egen liten text.

Inklippt från wiki on Public Housing:
[...] projects are usually a block of purpose-built government subsidized housing operated by a government agency, often simply referred to as projects with easier-to-manage town houses. [...] Projects continue to have a reputation for violence, drug use, and prostitution, especially in New Orleans and New York City [...].

Inga kommentarer: