tisdag, mars 11, 2008

Datasupport och tribute till mamma


När jag var hemma i julas följde mamma och pappa snällt med in till stan för att köpa en mac. Till mamma. En svart mac eftersom min mamma alltid klär sig i svart. Och har en stor svart katt som givetvis heter Guinness. Accessoarerna räknas.

Efter mammas mindre lyckade tid med en stationär pc hade pappa tappat hoppet. Men jag var säker på att macen skulle funka. Först av allt så donade jag lite. Installerade. Lade upp bakgrundsbild. Ordnade docken med firefox word excel itunes iphoto skype msn. Behövs egentligen inget mer. Och under tiden som mamma lugnt och fint bekantade sig med sötnosen så skrev jag ut små lathundar. Kortkommandon - tiostegattittapåtv - spara bokmärken - mejlen.

Och tänka sig. Det klickade. Nu några månader senare skypar mamma till mig att hon behöver support. Realplayer funkar inte som den ska eller uppdateringen går inte igenom. I samma andetag som hon med ett skratt erkänner att hon är citat beroende.

Eftersom min mamma är snart 70 år gammal är det intressant att se omgivningens reaktion. Många har frågat om hon inte kan hjälpa dem att komma igång. Särskilt tilldragande är nog skypen. Idag undrade hon om det var samma skype för mac och pc och hur hennes vänner skulle ladda ner till pc. Fast - sa hon - jag rekommenderar ju förstås att de hellre köper en mac. Hahaha.

Ännu roligare när syster sitter bredvid - också ny med mac - och frågar mamma var hon ska klicka. Klicka säger mamma - man tar väl kringla tab eller kringla w eller kringla mellanslag. Hur skön som helst. Hoppar generationer och lär sig mac på macvis. Need i say hur stolt jag är.

7 kommentarer:

Vibeke sa...

Vilket underbart varmt inlägg och så fantastiskt sant. Mac Rules. What did I ever do before...! :)

KRAM

Anonym sa...

Jäätekul att du håller igång såväl supporten som bloggandet och teknikintresset - och skrivandet! Ville bara bekräfta min närvaro och mitt läsande av bloggen. Trots att jobbet tar mer och mer tid hinner man ju med sin scanning av tillvaron, som tur är ännu. Hoppas skrivandet går lika bra på alla håll!

Elina Jonsson sa...

vibeke - haha ja vad gjorde man egentligen innan..? känner mig djupt religiös i närheten av min maccie.

patsy - stort tack för din bekräftelse. nästan lite väl mycket att hålla igång. glömmer ofta bort mina talanger och hittar dem när jag minst anar det. som en nytändning i tekniken nu när jag designar så mycket. i höstas blev det ju bara en massa juridik. ganska tydligt på bloggen vad jag gör :D

skrivandet går inte fullt lika bra på alla håll om man säger så. men jag jobbar på det som det heter. några tips kanske..? lite metod anyone..?

Vibeke sa...

Elina, vad tycker du om denna bild

http://thevsviews.blogspot.com/2008/02/im-with-apple-now.html

Visst är den on the spot :)

Elina Jonsson sa...

ååååååh så himla fin...!

dessutom tillhör ju både absolut och apple de mest genomtänkta formerna. cleant to say the least.

merge on the spot haha.

Anonym sa...

Hej Elina!
Du känner inte mej men jag känner din mamma och när jag läste om din mammas mac ,ville jag gärna höra av mej.Jag hade dagen innan fått ett mail från Märta där hon berättade om att hon nu hade en egen dator,Jag är inte så kunnig med dator så jag klarade inte av det då,men i går hjälpte mitt barnbarn mej.så nu får jag försöka igen.Omjag inte klarar det så får jag väl vänta tills hon är hemma igen.För 20 år sedan hälsade vi på på Klefstad på väg till Stockholm och blev bjudna på lunch.Jag hade med mig en ostkaka från Småland som vi åt till efterrätt,men det kommer du väl inte ihåg, men jag minns att du var "pratsam" redan då.
Hälsningar från mammas gamla vän.
Ingegerd

Elina Jonsson sa...

ingegerd, vad roligt att du läser min blogg. och att du blivit inspirerad av mamma att börja mejla. om du har en mac så hjälper nog mamma gärna till :) men pc blir lite svårare.

tipsen är skype gmail och svt. det är i princip allt man behöver.

stort lycka till..!