tisdag, mars 11, 2008

Tribute till storebror


För den som inte visste det så älskade jag att titta på MacGyver när jag var liten. Och såklart Knight Rider med KITT. Och War Games - älskade War Games. Allt med teknik. Men mest MacGyver för det kunde man göra själv. Tänkte jag. Och lagade och fixade och donade. Oftast med väldigt gott resultat. Förutom möjligtvis den moppe jag skruvade sönder och sen ihop bara för att upptäcka att det blev delar över. Men efter lite hjälp av storebror spann den som en katt.

Även i modern tid upplever jag ofta en stark MacGyver-känsla. Alldeles särskilt tillsammans med storebror. Som i vintras när vi skulle dra bredbandet tvärs över gårdsplanen.

Mitt intresse väcks omedelbart när storebror kommer in och frågar om vi har flirtkulor hemma. En sån här chans får man bara inte missa. Så på med newyorkmössan och oljerocken och med ut i verkstan. Snart har han tillverkat en flirtkula av lila frigolit som låg och skräpade i ett hörn. Aight. Det viktiga är att få en bra roll tilldelad. Så jag väntar. Efter en liten stund har storebror knutit fast ett snöre i frigolitkulan och ber mig hålla snöret medan han hämtar en femtio meter lång slang. Diameter kanske 3 cm. Frigolitkulan kanske 2,5.

När jag inser att han tänker blåsa frigolitkulan genom hela slangen med högtrycksluft får iaf jag den brajta idén att hänga upp snörrullen på ett borr så att den snurrar utan att skada fingrarna. Precis innan snöret är på väg att ta slut ser vi hur kulan hoppar ut i andra änden. Ha. Nu så tänker vi nöjt och tar med oss prylarna till Position.

[Handy Lennart säger: Om man inte har högtrycksluft kan man istället använda sig av en dammsugare - fast i andra änden förstås.]

Borrar ett hål i väggen in till kontoret och drar igenom en nätverkssladd - minst 50 m. Skär av lite av plasten och knyter sedan fast sladden i snöret för att dra kabeln genom hela slangen tvärsöver gårdsplanen. På andra sidan låter vi sladden slinka in genom ventilationshålet ner i matsalen. Väl där blir det ett himla mekande med ingångarna till routern. Sladden består av åtta olika småsladdar i olika färger som ska kombineras på rätt sätt.

Allt som allt tog det inte mer än timme. Och var - såklart - ungefär hur roligt som helst. Lite segt att kabeln måste grävas ner också.

2 kommentarer:

Betty sa...

var du eller ngnannan som tipsade om MacGyver-specialen i Mythbuster? Om inte så har du ngt att se fram emot!

Elina Jonsson sa...

ah nej det var inte jag. det måste jag ju kolla upp asap. tack..!