torsdag, mars 06, 2008

I alla hänseenden alldeles blankt


Blankt från början till slut. När jag hade läst om hur Axel Bringéus blev avskedad efter bloggavslöjandet bänkade jag mig framför Resumé-TV. Tänker att denne drivne Handelsekonom ska ge ett bra svar på varför han bloggat som han har gjort. Typ smal internhumor som gått för långt eller absurd ironi eller travesti på någon klassiker eller vad som helst förutom det han säger. Omdömeslöst. Åh. Hur kan man beteckna sig själv som omdömeslös. Allt förtroende riktigt smulas sönder under den korta femminutersintervjun.

Intressantare är då analysen av händelseförloppet - samt Claes de Faires avslutande anställningsrekommendation.

4 kommentarer:

thecokebadger sa...

Såg precis intervjun med Bringéus på Resumés hemsida.

"Det folk och även jag gör och skriver på internet är... skiljer sig ofta från det man gör och skriver och säger i verkligheten..." säger Bringéus i intervjun.

24 år och wiz-kid med examen från Handels och jobb på väl ansedda företag inom branschen...

...men vissa saker kan man inte ens lära sig på Handels...

...ungdomens oförstånd lyser klart!

...men trots allt... det är ju så här man lär sig... ;o)

Elina Jonsson sa...

haha ja det är ju claes de faires briljanta slutsats också :) axel bringéus kommer nog inte göra något ogenomtänkt de närmsta tio åren.

men är det inte märkligt hur folk tänker att de kan skriva vad som helst i en blogg - och sen inte ens stå för det...?

thecokebadger sa...

jag frapperas också över oförståndet som kännetecknar en del bloggare...

transparens tycks var ett populärt ord i dessa tider... det handlar om en maktkamp... de tidigare makthavarna vad gäller det skrivna ordet (dagstidningar, författare m.fl.) har ju sett hur detta mkatgrepp långsamt håller på att tappa taget iom. bloggrevolutionen...

Plötsligt kan ju ALLA skriva vad de tycker och tänker... plötsligt kan vem som helst få en miljonpublik utan några som helst kostnader... givetvis är de klassiska medierna livrädda för detta "hot"... (se bara skivbranschen som fått kapitulera för mp3-an och anpassa sig efter en ny verklighet)...

Du har säkert hängt med i turerna kring DN Kultur (Schottenius) och Norberg... det hade inte jag... men fick läget någorlunda förklarat för mig genom Mildners artikel i SDS -

http://w2.sydsvenskan.se/mildner/2008/02/20/transparenskriget-ar-har/

Med denna maktförskjutning vad gäller tillgång till publicering av det skrivna ordet är det förstås många som lockas att framföra precis vilka åsikter som helst... hellre än bra...

...precis som Bringéus gjorde...

...men vad dessa personer glömmer är att med makt kommer ansvar...

Naivt i mitt tycke att inte inse detta...

Elina Jonsson sa...

spindelmannen. det är faktiskt tredje gången på en vecka jag springer på citatet. särskilt fascinerande var det nog att jag själv drog det för en preppy ivyleaguestudent som såg ut som tagen ur döda poeters sällskap. fredag natt på glammigt party på spring street. with great power comes great responsibility.

hursomhelst. din kommentar är guld och jag har hur länge som helst tänkt skriva om gamla vs nya medier. blir förhoppningsvis ett inlägg imorron om jag hinner. ska läsa din länk nu också.

såg nämligen om niclas strandh häromveckan:
http://bisonblog.blogs.com/blog/
2008/02/dagens-media-fa.html

och har själv blivit duktigt utskälld för samma sak. återkommer som sagt.

hela din länk igen:
http://w2.sydsvenskan.se/mildner/2008/02/20/
transparenskriget-ar-har/