måndag, december 03, 2007

Välbehövligt förtydligande

På de mest märkliga sätt håller jag mig a jour om Sveriges dagliga utveckling. Ett briljant sätt är att i statistikprogrammet se vad folk googlar för att hamna på min sida. I tisdags förra veckan sökte över hundra av mina besökare på Sveriges sjätte största stad. Fortfarande ingen aning om varför. Den som vet får gärna kommentera nedan.

Men det bäddar för ett förtydligande.

I somras skrev jag om tågstationen i Norrköping och droppade att Peking är Sveriges sjätte största stad. Så blev jag plötsligt osäker när det fanns andra uppgifter på Wikipedia. Som att Norrköping skulle vara Sveriges tionde stad. Orimligt otroligt och i allra högsta grad osant.

Dessa siffror har varit höljda i dunkel tills jag förra tisdagen började forska djupare i ämnet. Jojo. Här kommer facts.

En tätort är tydligen en stad med minst 200 invånare och mindre än 200 meter mellan husen. Om man då listar tätorterna i Sverige efter folkmängd så ska alltså Linköping hamna på sjunde plats.

Men sen finns det kommuner. Och då talar vi om helt andra siffror. Där är Linköping Sveriges femte största stad vilket är min poäng. Medan Norrköping - som tidigare var större än Linköping - nu är en blek åtta.

Notera dessutom hur stolt Linköping är över sin placering. På första sidan. Boff. Minns skammen över att växa upp i Sveriges sjätte största stad - slagen av grannkommunen. Nu är det som sagt andra bullar. Men från Peking hörs det inget.

Ännu mer underhållande blir det hela när jag inser att Stockholms statistiksida inte visar antalet invånare, utan hur rika invånarna är i de olika stadsdelarna. Det säger verkligen något om Stockholm.

Och något som säger något - för att bli lite som hipphipps musikkryss - om staden så är det ju kommunslogan. Uppvuxen utanför staden där idéer blir verklighet och sedan länge bosatt i idéernas stad. Inte konstigt att jag har blivit som jag blivit. Vissa benämningar är lite mer oseriösa men lätt underhållande. Har du sett Malmö har du sett världen blev snart har du sett Lund behöver du inte se Malmö.

Inga kommentarer: