onsdag, juli 08, 2009

Babushka kommer ta åver världen..!!!


Eller lite mer modest - så har underbare fine söte härlige generöse Jonny valt att kandidera till Robinson. Vilket trots allt betyder att även oväntade galna och strålande vackra Babushka finns med på ett hörn. Äntligen skulle det bli intressant att titta på Robinson igen - senaste gången var första säsongen 1998.. Jag har sagt det förut och jag säger det så gärna igen - mina vänner är underbara och när de står på tur för en TV-show kan jag verkligen rekommendera er att RÖSTA..!

11 kommentarer:

Sötbollen sa...

Jaaaa håller med till 1000%!!!!!
Goaste finaste Jonny är enda anledningen för mig att börja kolla på Robinson igen!!
Tänk er själva! "Robinson Jonny skapar dramatik, deltagarna kastar kokosnötter på varann"

Nja dåligt exempel men dock!!

Elina Jonsson sa...

hahaha yesssss..!! fast det är nog babushka som kastar nötterna och jonny som tröstar eller hur..?

Elina sa...

Hahah, jag har alltid gillat Robinson, kommer ihåg att det var veckans höjdpunkt när jag var liten. Då fick man käka chips med cola framför teven i vardagsrummet.

Btw så har jag lite updates om gymnasiet. Jag fick intagninsbeskedet för några dagar sedan.Det blev den nya lokala spetsutbildningen Natur Natur på Vasaskolan här i Gävle. På det här programmet så läser man kurserna snabbare än på det vanliga NV, det innebär att man arbetar med sitt "spetsområde" sista året. Här kallas det för "Ung forskning" det består av fyra breddningskurser, två inom biologi och två inom kemi, man läser även vissa kurser inom natur på högskolan här i Gävle. Jag vet att du inte är riktigt förtjust i dem här spetsutbildningarna men jag måste säga att jag känner mig väldigt peppad inför hösten.;)

Elina Jonsson sa...

åh stort grattis till intagningsbeskedet..!

mja helt för spetsutbildningar är jag kanske inte men inte heller helt emot :) särskilt inte när utbildningen både börjar och slutar på natur :) med den utbildning du har valt har du alla chanser att välja vidare eller välja om när du tagit studenten. hoppas du får in några språktimmar bara... de är värda sin vikt i guld när du väl kommer till nästa steg.

själv har jag ryskaprov på måndag minsann. färdig med nivå sju på FN så till hösten blir det nivå åtta. nionde nivån är den högsta och sen skriver man sk proficiency test som ger löneförhöjning. mums..!

Elina sa...

Jasså? Jag hade ingen aning om att det finns ett sådant system, dock väldigt bra för dem som är duktiga på språk ;)Jag hade för mig att du arbetade som oavlönad praktikant eller är den tiden förbi? Du får ursäkta min brist på kunskap inom detta område.

Själv tänkte jag forsätta läsa spanska vilket jag har gjort i fyra år nu och även ryska som modersmål. Det känns lite overkligt att jag faktiskt gått på ryska sedan ettan.. men eftersom modersmål inte har samma tyngd som moderna språk så tänkte jag även läsa ryska som moderna språk steg 1-4.Man får ju extrapoäng för språk och matematik nu för tiden.

Elina Jonsson sa...

min tid som oavlönad praktikant är sedan länge förbi :) arbetar tillsammans med en kollega som samordnare för mänskliga rättigheter för sverige för FN i new york under ordförandeskapet. lång beskrivning jag vet och för att göra den ännu längre är jag dessutom högra hand och bisittare till den diplomat som ansvarar för mänskliga rättigheter på sveriges FN-representation.

löneförhöjningen - och credden till oss språkkunniga - finns inte inom UD där jag nu arbetar - utan inom FN. men eftersom jag med största sannolikhet kommer att arbeta inom FN i framtiden så blir mina språkkunskaper bokstavligt talat guld värda. kunskapstestet gäller inte ens första FN-språk men väl det andra och tredje. eller om det är tredje och fjärde minns inte riktigt. hur som helst har jag ju fyra av sex.. än så länge.

visserligen kan du läsa ryska för höga betyg och högre poäng men - och det här visste du att jag skulle säga haha - varför lägga tiden på något du redan kan..? vänta med ryskan till universitetet - där du kan tenta av iaf A och B relativt lätt - och satsa ordentligt på spanskan istället och på all spännande matte och fysik..!

in any case. att du kan svenska engelska ryska och spanska är hur guld som helst :) hoppas du har ett skönt sommarlov så du riktigt kan ladda nu..!

Elina sa...

Jo precis, därför tänker jag inte gå på dem lektionerna utan bara tenta av dem kurserna;)

Apråpå FN, tog det lång tid innan du kom in i arbetet och organisationen "på riktigt"? Hur länge arbetade du som oavlönad praktikant? Det måste vara svårt ekonomiskt för praktikanter som inte har föräldrar som kan bidra och inte heller är någon vidare bra DJ? (:

Elina Jonsson sa...

apropå svårt ekonomiskt så har jag redan svarat att man får studiemedel och stipendier. att arbeta som DJ är ju något som jag specifikt är bra på - medan någon annan säkert är en fena på simundervisning språklektioner bartendring datasupport tunnelbaneteater eller nåt annat kreativt. bara fantasin sätter gränser när det gäller att tjäna pengar.

men öht så blir jag varje gång lika förvånad över att folk likställer en praktik med någon slags överklassyssla. det är ingen som ifrågasätter den som sparar ihop pengar för en långresa - eller den som väljer att arbeta under resans gång. för egen del lägger jag hellre mina pengar på en tre månaders praktik än på tre månaders backpacking.

så med detta hoppas jag att jag har besvarat alla frågor om ekonomin. ingenting i livet är gratis för någon - allas drömmar kräver hårt arbete och goda prioriteringar.

det jag har fått av mina föräldrar är däremot alldeles ovärderligt i sammanhanget - nämligen självförtroende.

Elina sa...

Att ingenting är gratis vet nog dem allra flesta. Mina avsikter med att fråga om ekonomin var inte att ifrågesätta din livsstil utan ta reda på hur det allmänt ser ut.

Jag ser inget fel i att spara pengar - men man måste ju ha någonting att spara,då handlar det inte om prioritering. För att spara måste man ha inkomster vilket dem flesta får genom arbete. Har man dock svårt med att få arbete så blir möjligheterna genast färre. Studiemedel är ju bra, men det räcker ju inte att leva på.

Vissa menar att man måste chansa och pröva sig fram och det låter ju bra men återigen så är det inte alla som kan göra det och ta dem riskerna eftersom att konsekvenserna ifall det inte funkar blir allt för stora. Det jag syftar på är att "pröva sig fram" inom utbildning och arbete och däribland ekonomi,det är väldigt individuellt.

Elina sa...

*Dvs det här med att "pröva sig fram" inom utbildning och arbete och däribland ekonomi inte funkar för alla,det är väldigt individuellt.

Elina Jonsson sa...

... läser du fortfarande elina..? inte sett några kommentarer på länge och är nyfiken på hur det går för dig..!