fredag, juli 03, 2009

kd förespråkar normaliteten


Visst har jag tänkt tanken förut - men när jag återvände till Sverige från Georgien så fick jag en sån otrolig respekt för alla de människor som lever det liv jag inte lever. De som varje morgon går till arbetet, som investerar i radhus eller villa, som har två barn, en bil och en hund, som storhandlar, källsorterar, semestrar och allt detta med jämnt humör och goda vänner. Det är ju tack vare alla dessa människor som Sverige kan vara en demokrati utan korruption - och tack vare alla dessa människor som jag kan leva mitt liv över hela världen.

När jag på Aktuellt hörde en bit av Göran Hägglunds tal i Almedalen blev jag helt chockad. Istället för att ta till sig att detta svenska folk är en blandning av socialdemokrati bondesamhälle protestantism folkrörelse företagande och integration - så menar han att det är den goda hyggeliga svenska normen - som nu attackeras av vänstern.

Med olika exempel ondgör sig Göran Hägglund över vänsterns angrepp på den sk normaliteten. Och avslutar med orden "[...] och på förskolan får barnen veta att deras lekar måste vara könsrollsneutrala". Brrr. Om Göran Hägglund gör könsneutralitet till vänsterns sak och därmed Alliansens fiende så blir jag riktigt orolig. I så fall har vi gått en så där femtio år tillbaka i ett enda steg. Minst.

Efter denna snutt ville jag lyssna på mer och inser att han dessutom saftigt smädar Pirate Bay för att de sålt sitt projekt för 30 miljoner. Så då handlade allt ändå om pengar häcklar Hägglund. Men kära nån. 30 miljoner är ju ingenting i sammanhanget - och dessutom exakt just det belopp som Pirate Bay förmodligen måste betala efter rättegången.
Noterar i svenskan att det är 60 miljoner men att svt tänkt som jag.

Om kd ska vara ett framtidsparti bland fyra så är jag mörkrädd. Hur kan en så stockkonservativ politiker anklaga vänstern för att vara bakåtsträvare. Gör vad som helst. Ta in Piratpartiet eller Miljöpartiet i Alliansen. Bara inte mer normalitet och konservatism. kd är så långt ifrån liberala tankar och individualism som man bara kan komma.

3 kommentarer:

thecokebadger sa...

word!

Anonym sa...

KD står varken för individualism eller kollektivism. KD står för personalism vilket innebär att alla människor är unika men kan bidra till samhällets bästa tillsammans. Alla människor är lika värda.

Det Hägglund menade var att det är ok att vara vanlig svensson. Det betyder inte att det inte är ok att vara singel, homosexuell osv. Det är också ok enligt KD.

Det här med kulturvänstern var nog mest för att väcka uppmärksamhet. I syfte att förvåna och förbluffa.

Elina Jonsson sa...

Lite fascinerad är jag över begreppsleken en unik vanlig svensson. Om någon är unik så måste det väl ändå innebära individualism. Och hur vanlig är man egentligen då..? Och vad säger att en svensson inte kan vara gay queer ateist kommunist eller något annat som inte accepteras av kd.

Min poäng var just att kd inte står för individualism och alltså är en främmande fågel i alliansen. Det är alldeles uppenbart att den som förespråkar att barn ska uppfostras inom traditionella könsroller har lämnat individualismen långt bakom sig.

Däremot håller jag inte med om att kd inte står för kollektivism. Det som kd så väldigt krystat kallar för personalism är ju individens plats inom kollektiv - eller gemenskaper om man så vill - som familjen könsrollen kanske också klassen..?

Men då kommer den oundvikliga frågan - vad finns egentligen för rimlighet i påståendet allas lika värde - om vänsterradikala HBTQ ensamstående föräldrar och alla vi som inte trivs i könsroller - inte är önskade..?

För den som vill fördjupa sig läste jag en stundom kuslig stundom underhållande intervju med Ella Bohlin inför Europaparlamentsvalet. Vid varje fråga kring Livets Ord eller kreationismen vägrar hon antingen att svara eller trasslar in sig i allt längre resonemang.

Men det jag har svårast att förstå är att en partiledare som för ett parti i regeringsställning får tillfälle att hålla ett anförande om sitt partis politik - levererar något så raljerande och fördomsfullt som det Göran Hägglund levererade i år. Varför inte istället respektera sina lyssnare och faktiskt på ett öppet och positivt sätt beskriva en politik som inkluderar alla.

Vända andra kinden till är inte bara ord - faktiskt är kärleksbudskapet just det som i mina ögon är tilltalande med kristendomen. Det som jag hade önskat att Hägglund hade talat mer om i sin egenskap av partiledare. Istället hör jag hårda och kategoriska ord helt utan ödmjukhet och andlighet - och utan förståelse för vanliga människors vardag.

Att väcka uppmärksamhet - i syfte att förvåna och förbluffa - när det överskrider alla gränser för fördomar och diskriminering och kränker människors mänskliga rättigheter - är för mig ett oerhört märkligt sätt att använda sin politiska makt.