söndag, april 19, 2009

Underbara vänner


Mina två senaste veckor har varit en enda lång brunch-lunch-cocktail-rooftop-resa med mina fina fina newyorkvänner och jag är så lycklig.

I fredags kväll var det först Delegates Lounge med stor uppslutning från min FN-generation dvs hösten 2007. Så middag på Lower East Side följt av cocktail på Upper West.

Tillsammans med en fransk-newyorksk violinbyggare funderade vi kring utlandssvenskarnas otroliga patriotism samtidigt som Robyn strömmade ur de amerikanska podtalarna. Och så föredrog en otroligt vacker polsk socialvetare större delen av svensk-polska historien samt relevanta paralleller till dagens svensk-polska relationer. The Polish Plumber ska snart inhandlas och läsas.

Noterade att männen på festen var så fint klädda. Tills jag slutligen insåg att det var cowboy-de-luxe-tema. Inte en dag för tidigt inser jag att jag alltså är överförtjust i rutiga skjortor bälten och klackskor.

Och så ett långt och förtroligt samtal med min operavän - om att vara annorlunda i en likriktad värld. Givetvis över en appletini på gaylokal.

Igår var jag på födelsedagsmingel som går till historien. Samtalskonstellationen - en dean på Harvard en astrolog och en fitnessinstruktör som arbetar med minnesträning - var givetvis magiskt intressant. För att inte tala om den trevliga söta blondin som ville rädda världen istället för att arbeta inom Finance. Först ett par timmar senare insåg jag att hon var barnbarn till en av USAs presidenter. Vilket synnerligen gav en ny dimension till vårt samtal.

Och så alla icke-newyork-vänner [inklusive mamma och pappa] som skickar skärmdumps på Excel - Piratebaydomar i pdf - Pocketmodinstructions - filmtips - nyhetslänkar. Gosh. Love ya!

4 kommentarer:

yix sa...

Elina - skype date efter helgen please. Jag har massor att avhandla och du har massor att avverka.

Elina Jonsson sa...

can't wait..!

linda sa...

vad härligt det måste vara att komma tillbaka till new york. vet inte om jag kan läsa blogg längre - blir så sjuuuukt sugen på new york men är "fast" i delhi i två år....

Elina Jonsson sa...

åh visst är det härligt att vara tillbaka i new york - men det hade varit lika härligt att vara tillbaka på klefstad eller i lund eller... allt är ju vad man gör det till. givetvis finns det en hel massa svåra saker också. det finns det alltid. men de är inte för bloggy.

så läs bloggy för vad bloggy är och njut av din fantastiska chans att vara i dehli i hela två år..!!

stanna tuned för inlägg om längtan och väntan...