lördag, april 11, 2009

Cykling inte samma sak här som hemma


När jag skulle låsa upp min cykel ikväll kom den amerikanska chocken. Cykel..?! Ska du cykla..?! Snart lägger sig första vågen men då kommer andra. Men var har du ryggsäcken..? Lysena..? Hjälmen..? Vattenflaskan regnkläderna paraplyet cykelkartan... Men vad ska du göra om det börjar regna..?! [Eh ta metron som alla andra kanske..]

Till slut började jag skratta och svarade att det faktiskt rörde sig om en halvtimmes pendling och ingen helgcamping. Inte undra på att folk inte cyklar i New York om det ska vara så himla krångligt. Cyklingen blir liksom ett mål i sig - vilket för mig snarare låter som en sport.

En annan insikt under dagen är att folk tror att jag cyklar på grund av klaustrofobi. Eller metroskräck. När jag idag frågade mina amerikanska vänner något på väg in i hissen vände sig den ena hastigt om. Oh my god i forgot - you are fobic right..? Wanna take the stairs..?

Inga kommentarer: