tisdag, april 07, 2009

Påminnelse


När jag cyklar tänker jag ofta på Renata Chlumskas sommarprat. Att ta risker är inte att vara dum. Visserligen är det inte helt ofarligt att cykla i New York men är man väl förberedd och lagom uppmärksam är det inte dumdristigt på något sätt.

Men varje gång jag cyklar förbi en vit cykel saktar jag in och tänker på alla de offer trafiken skördar varje år. Största säkerhetsvinsten är att få fler cyklar och färre bilar i trafiken. Ändå är det en lång väg dit och tills dess är fler cykelbanor och större hänsyn en nödvändighet.

3 kommentarer:

Den tjocke konsulten sa...

Hur ser det ut med hjälmanvändningen?

Skulle själv aldrig drömma om att cykla i Gbg utan hjälm, alldeles för riskabelt.

Elina Jonsson sa...

trivs inte i hjälm. och om jag inte trivs cyklar jag inte. så då blir det inte hjälm. men det är klart att man kan ändra sig..

Den tjocke konsulten sa...

Skall du cykla på en lågtrafikerad grusväg på landet kanske den inte behövs men riskerna för en cyklist i stadstrafik är så stora att hjälm är ett måste!

Investera i en dyr och bra hjälm som sitter perfekt så känns den som en naturlig del av dig efter en vecka.