söndag, april 12, 2009

Enough is enough

Och innan jag knyter mig för kvällen vill jag även rekommendera Fjällrävens framgångssaga. Utan min stora svarta fina varma underbara härliga fjällrävenjacka med tusen fickor hade jag gått under i Georgien i vintras. Så enkelt är det. Jackan inhandlades för ett kallt klimat med dagliga strapatser - där passet ständigt var tvunget att ligga intakt i innerfickan. Samtidigt är jackan väldigt fin.

I en orolig tid då människor söker trygghet och varaktiga värden är det ett framgångsrikt koncept. Enligt tidningen The Economists analytiker kommer de varumärken som klarar det stundande krisåret 2009 var så kallade no nonsense-brands. Produkter som genom sitt höga pris signalerar enbart status är förlorade.

Lyxtrötthet är nästa ord. Lyxtrötthet. Förstår att det än en gång berör den finansiella krisen men själv har jag känt en smygande lyxtrötthet länge. En trötthet intimt förknippad med bondeliv miljötankar fattigdom rättigheter lika väl som företagaranda och nytänkande. Samtidigt förvåning och maktlöshet inför omgivningens totala frosseri i resor middagar bilpendling och pengajakt. Allt ska mätas och allt ska köpas. Befriande att läsa om en motsatt trend och dessutom framgångssaga.

Inga kommentarer: