tisdag, december 30, 2008

Universalitet vs kulturrelativism

Efter att ha hört Carl Hamilton i Halal-tv är jag förvånad att en så verbal person uttrycker sig så klumpigt. Men jag kan inte säga att han är citat besinningslöst rasistisk. I de flesta av världens länder ses mänskliga rättigheter som ett västerländskt påfund och starkt imperialistiskt. I de flesta av dessa länder kränks människors rättigheter systematiskt .

Man menar att FN:s Allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna inte tar hänsyn till kulturella skillnader. Precis som många menar att Carl Hamilton inte tar hänsyn till kulturella skillnader.

Nu är det tyvärr så att mänskliga rättigheter är starkt politiska. Och kräver civilkurage och ifrågasättande. När föräldrars rätt att aga sina barn försvann i Sverige gick beslutsfattarna emot den rådande kulturen. Annars hade agan förmodligen varit kvar. Under hösten har mina brittiska kollegor förvånats över min naivitet och förklarat för mig att barn - liksom hundar - måste agas.

"- Det vore ett ohyggligt ingrepp i föräldrars rättigheter och plikter, kommenterar oppositionens skugghälsominister Liam Fox. Andra säger att förslaget gör föräldrar till brottslingar och menar att det är stor skillnad på misshandel och på aga i en kärleksfull relation."

Grundtanken med mänskliga rättigheter är att de är universella - i hela världen och i alla kulturer - och odelbara. Universaliteten innebär alltså att det inte finns kulturella ursäkter för kränkande beteende.

Om man lägger ihop dessa bitar så innebär handskakningen att två rättigheter krockar. Carl Hamiltons rätt till mäns och kvinnors lika värde i AFMRs ingress - mot den kvinnliga programledarens religionsfrihet i art. 2 och 18. Om tolkningsmetoden då är att mänskliga rättigheter är universella och odelbara står det lika. Personligen skulle jag ge fördel Carl för jag anser att människor måste respekteras oavsett religion, och att religionen innehåller så många kränkande inslag. Men fördelen försvinner i och med hans plumpa beteende.

Idag såg jag ett veckogammalt inlägg av en filosofie doktor i matematik som i egenskap av mamma förklarar för oss läsare att en genusmedveten förskola med högt i tak är en olaglig indoktrinering. Inlägget gör mig mer fundersam än upprörd. När man skriver att tusentals år av traditioner försvinner i dagens förskola tänker jag på hur kvinnor inte ens fick rösta förrän 1921. Att våldtäkt inom äktenskapet inte fanns på kartan förrän 1965. För att inte tala om hur svårt det var att som kvinna bli filosofie doktor i matematik för bara femtio år sedan.

Ibland måste vi våga gå emot kulturer för att få ett samhälle där alla människor är lika värda. Ingenting är någonsin helt objektivt och fritt från värderingar. Respekten av en mänsklig rättighet kan mycket väl kränka en motsatt rättighet. Det spännande är att se hur dessa rättigheter kan samsas så att alla människor respekteras. Samtidigt som världen är fredligare och mer jämlik än någonsin tidigare.

Se mer kring Rättigheter under attack bland mina kommentarer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Allmän rösträtt för män infördes i Sverige i andra kammaren 1909 (röstade första gången 1911) och i första kammaren 1919 (röstade första gången 1921)... Med hänvisning till detta blir det obegripligt att mena det bevis på kvinnoförtryck att kvinnor fick vänta till 1919 (röstade första gången 1921) på rösträtt. Män väntade lika länge på att 40-gradiga skalan för första kammaren skulle avskaffas. Det var just pga detta som kvinnor fick rösträtt.

Elina Jonsson sa...

Det gör ju knappast saken bättre :) Tvärtom visar det att alla människor behöver samma rättigheter

Men jag tar lätt på din kritik eftersom det bara är ett exempel. Funderade en stund på om jag skulle skriva att kvinnor i Schweiz inte fick full rösträtt förrän på 1990-talet. Tyckte det blev för långt men varför inte. Here you go!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Appenzell_Innerrhoden

Anonym sa...

"Rättigheter under attack", skriver Sydsvenskan. Hur ser du på detta? Går det framåt eller bakåt med mänskliga rättigheter?
http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article397547.ece

Elina Jonsson sa...

åh tack..! intressant artikel!

noterar särskilt detaljen i slutet att storbritannien reagerar mot sharia - vilket är väldigt bra. men det är värt att notera att storbritannien har grava problem med fattigdom och är väldigt kritiserat av kommittén för barns rättigheter.

som svar på din fråga skulle jag säga att det stora motståndet mot mänskliga rättigheter visar att de faktiskt vinner mark. sovjet hade ju tex en av världens bästa konstitutioner och allt var frid och fröjd - eftersom inget efterlevdes. så jag är positiv men tror att vi har en turbulent tid framför oss.

dessutom är det tydligt att islamistiska regimer reagerar mot mänskliga rättigheter - men där finns också starka inhemska kritiker som tex shirin ebadi.

däremot är jag inte helt övertygad om att HRC - human rights council - i geneve är det bästa forumet för mr. men HRC kom till av en mängd anledningar och intern FN-politik så vi får leva med det ett tag.

något som jag tror svenskar över lag är omedvetna om är hur stor skillnad de själva kan göra - genom att välja semestermål, investera eller inte investera i fonder, handla mat, bidra till icke-statliga organisationer som amnesty och rädda barnen.

dessutom kan sverige stärka sin röst internationellt genom att villkora biståndet bättre. att svenskt bistånd genom alla år har gått till korrupta diktaturer är rakt igenom skandalöst och det är verkligen i grevens tid som vi började granska biståndet.

så kontentan är att jag är mycket positiv :) och att jag gärna vill ha sällskap. alla kan göra skillnad..!

Anonym sa...

Also sprach Zarathustra!

Gott nytt år

Elina Jonsson sa...

som i att gud är död..? eller en tro på övermänniskan..?

föredrar nog oraklet i delfi :)

Anonym sa...

Som i goda tankar, goda ord, goda handlingar.

Ref. är till Z, inte N.

Elina Jonsson sa...

ah då förstår jag :)

mamma och pappa hälsar och önskar ett gott nytt år till hela familjen..!