tisdag, december 09, 2008

Kinesiska nyheter lite som svenska


Även att jag växte upp med liberala föräldrar verksamma i näringslivet - och fick lära mig överlevnadsstrategier som att titta på svt med högerglasögon för att få det någorlunda neutralt - så var det först när jag flyttade till Kina som jag insåg vidden av vår socialdemokratiska uppväxt. Och att inget samhälle någonsin är fritt från vinklade nyheter.

När jag kom till Peking så hade USA precis bombat Kinas ambassad i Belgrad. Minns hur nyheterna menade att det var avsiktligt och att man aldrig kan lita på västerlänningar. Minns också hur jag tyckte nyheterna var verklighetsfrånvända och skrattretande.

Efter att jag bott nära två månader i Kina - med enbart asiatiska kinesisktalande vänner - så förbjöds Falungong. Givetvis tittade jag varje morgon på nyheterna och givetvis berättade våra lärare om situationen. Det intressanta här är att när jag ringer hem och berättar för mamma om Falungong så blir hon helt tyst. Och undrar om jag skulle kunna köpa några utländska tidningar någonstans. Där och då förstod jag hur propaganda fungerar. Den liksom smyger sig över en.

Mer uppenbart blev det när vi började tvivla på väderleksrapporterna. Under en hel veckas tid var det konstant 39°C. Så vi köpte en termometer och nog katten var det 42°C. En luttrad västerlänning berättade då för oss att lagen föreskrev att industrierna skulle stänga när det var över 40 grader varmt - eftersom det är omänskligt att arbeta i sådan värme. Fin logik eller hur.

Så när jag idag läste Ola Wongs tankar om den relativa sanningen tänkte jag på 70-talets Sverige. Liten extra touch är att denna pogo pedagog uppenbarligen visades samma år som min pappa var Lucia.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant blogg!

Sökte på Kina och kom in på dig. Dig kan jag tänka mig att läsa mer av.

Elina Jonsson sa...

åh vad glad jag blir. tack..!

botanisera gärna bland mina olika ämnen nere till höger. som du säkert redan märkt är kina en egen kategori.