onsdag, juni 11, 2008

Mer bildning åt folket

Visst vet jag vem Leif Alsheimer är. Men att han infört obligatorisk skönlitteratur på Jönköpings juristutbildning hade jag faktiskt ingen aning om. Det var Linnea som upplyste mig apropå mitt inlägg om humaniora för läkarstudenter.

Leif Alsheimer har fått en rad utmärkelser och priser - bla Kunskapspriset 2002 - och efter att ha läst denna recension är jag riktigt sugen på att få lyssna på hans föredrag. Dessutom uttalar han sig om vikten av att engagera sig vid sidan av sina studier. Boken Bildningsresan blev mycket uppmärksammad när den kom 2004.

"En jurist som inte läst Brott och Straff är en fara för rättsväsendet!"
”Man kan inte läsa processrätt utan att ha läst Processen”

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att Alsheimer blev ett eget inlägg! Hans idéer förtjänar verkligen större uppmärksamhet och skulle kunna ha en hälsosam effekt i jur stud-kretsar där all tankeverksamhet i regel upptas av frågan om vad som kommer på nästa tenta..

Elina Jonsson sa...

Ja eller hur..! Blev så himla inspirerad av ditt citat. Lovar att vb:a till Bengt Lundell nästa gång jag mejlar honom :)