fredag, juni 27, 2008

Filminspelning i kvarteret

Titt som tätt - oftare än man ens ibland själv är medveten om - stryker man förbi en filminspelning. Alphabet City är ett klassiskt inspelningsområde. Man känner igen inspelningen på alla de stora lastbilarna som står parkerade längs smågatorna. Och givetvis snackstältet. Ibland är det svårt att veta exakt hur avspärrat det är - så med cykel kan man råka cykla rakt in bland skådisarna. Som när jag cyklade genom snackstältet på 11 gatan häromdan. Ooops. Vanligtvis brukar de vara snälla och ge vänliga kommentarer om cykling innan man får lite vägledning hur man tar sig runt.

Häromdan passerade jag en inspelning precis vi mig. Känns så märkligt när den öde skolgården plötsligt är full med folk kameror snackstält polisbilar. För det är såklart massor av poliser inblandade. Nåt ska de ju göra nu när Manhattan är typ världens tryggaste plats. Smyger in kameran genom staketet när jag känner mig iakttagen. Rats tänker jag. Nu ryker kameran. När jag vänder mig om och berättar att jag bor bredvid - så frågar den ena om jag vill gå in och fota medan den andre presenterar sig som Joe och tar med mig in.

Lite ursäktande säger han att inspelningen inte börjat än. Bättre om jag kommer tillbaka på kvällen. Så igår kväll - på väg hem efter en drink vid midnatt - så spelas det in för fullt. Hinner knappt parkera innan Joe ser mig och ropar in mig på området. Så gick jag runt i skolan - vilket var fascinerande i sig för jag har aldrig varit i en amerikansk skola - och hälsade på alla sköna filmmänniskor. Tyvärr strikt fotoförbud.

Tydligen är det The Unusuals med Adam Goldberg. Jag såg bara scenen där en kvinna utbrister OMG Is that you..? What are you doing here..? ungefär tjugofem gånger innan det sitter någorlunda. Varmt som katten. Sent som tusan. Förstår att de var trötta. Sen fick jag en rundtur i en filmlastbil och ställa en miljon frågor - som vanligt - innan det blev dags att gå hem och sova.

Visst fler som bloggar om fenomenet. Ett sånt här foto - längst ner - vill man ha..! Ibland får man nöja sig med att stå utanför staketet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ok nu fick jag ju svar på min FB-fråga om filmtiteln. Får kolla in filmen sen. Grymt att du fick spana in filminspelningen! Typisk Elina-händelse.

Elina Jonsson sa...

haha ja verkligen :)