lördag, maj 03, 2008

Reaktionsförmåga

Klockan är 03.41 på morronen. Kom hem sent från min middag och har suttit framför datorn och plockat lite låtar. När brandlarmet precis gick så kopplade jag snabbt ifrån datorn kameran och hårddisken och tog väskan med plånboken och telefonen ut i trappuppgången.

Genom fönstret ser jag att iaf två grannar är vakna. När jag kommer ut i trappen ser jag rök men det luktar inget. Rekar lite och inser att det förmodligen bara är ånga. Men det som fascinerar mig är att ingen granne ens har öppnat en dörr. Då. Någon stiger ut på min våning. Äntligen tänker jag. Men nej. Han skulle bara ut och röka och tittar oförstående på mig. Utan att alls reagera på brandlarmet som tjuter öronbedövande. Plus att han inte kan sluta le fånigt. Eftersom jag ju är blond. Vilket är betydligt större i detta kvarter - än att det skulle brinna.

Sen kilar en annan granne förbi och tittar förvånat på mig med datorn under armen. När jag frågar henne vem som gjort vad säger hon oh its us. Just some steam. Alltså det här är helt bisarrt. Hela huset är vaket och steamar och röker och ler och kilar runt 03.41 på natten medan larmet tjuter så man blir helt vansinnig. Som sagt. Mitt kvarter är galet.

Inga kommentarer: