måndag, januari 14, 2008

Östgötateatern slår Metropolitan

Pressfoto: Anders Kratz.

Blev bjuden på musikalen Röda Nejlikan igår eftermiddag och kan villigt erkänna att jag inte hade några större förväntningar på Östgötateatern. Tänkte mest att det var kulturell välgörenhet.

Men. Från första stund var jag helt övertrumfad. Dekoren var makalöst enkel och kreativ på en och samma gång. Sången höll hög klass - om än något operettig ibland - och samtliga skådespelare hade underbar närvaro. Men det allra bästa var kostymerna. Allt från de vackra 1700-talsdräkterna till frackar i fuskleopard.

Alldeles särskilt imponerad blev jag över nya grepp - som att hela ensemblen bytte kläder på scenen. Själv märkte jag det inte förrän allt var klart. Kunde inte låta bli att skratta.

Visst. Mitt sällskap antydde att någon sjöng lite oklart och att någon annan missade en replik. Men helt ärligt - när jag var på Metropolitan senast så snubblade en av dansarna över en bit tyg så att hela scenen avstannade. Jag vill inte ha perfektion - jag vill ha känsla. Och även att det är svårt att jämföra opera med musikal - känslan hos Östgötateaterns ensemble slår Metropolitans med hästlängder.

Rekommenderar särskilt musikalen för den som föredrar film framför teater. Det här är en riktigt bra nybörjarpjäs. Tydligen påkostad också.

4 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Scendekor kan vara fantastiskt enkel. Ibland kan jag föreställa mig att ju mindre budet desto mer fantasi måste man ha. Jag var på Ibsens Ett dockhem som var helt magnifikt. Nästan enda dekoren var en lång, lång soffa som vreds samt ett par klänningar på Nora à la 60-tal. Samma skiva på tyska spelades om och om igen. Effektfullt!

Kinna Jonsson sa...

Tips, om du hinner på fredag så rekommenderar jag dig Figaros bröllop på stadsteatern. Den var superbra. http://www.stadsteatern.stockholm.se/

Kinna Jonsson sa...

Rättelse, det var Hedda Gabler och inte ett Dockhem som jag såg. =) Ibsen ska jag ju se om ett par veckor.

Elina Jonsson sa...

hm. om du såg nora såg du nog ett dockhem. och om du ska se hedda gabler snart blir det ju mycket ibsen :)

skulle fantastiskt gärna se ibsen - tror inte jag sett någon faktiskt.

själv har jag bokat mig ma & pa till räddad - alfhild agrells pjäs som tydligen ska tangera just ett dockhem. har förstått att den ska vara väldigt bra - och med tanke på östgötateaterns ovanstående uppvisning ger jag den lätt en chans.

finfin recension i dn:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d
=2205&a=723215

http://www.ostgotateatern.se/repertoar.aspx?
menuid=74&submenuid=136&articleid=14619