onsdag, januari 23, 2008

Tillbaka till verkligheten för en dag



Igår gick jag på obligatoriskt uppsatsseminarium på Juridicum. Oh my god. Kalla kårar gick längs ryggraden i nära nog två timmar. Lider med den stackars nervösa föreläsaren som trots ihärdig talskolning darrar på rösten och drar i koftan. Med de blonda studenterna som tyst kladdar figurer i sina ljusblåa Juridicum-block. Bara avbrutna av den obligatoriska närvarolistan.

Ordet genusperspektiv lyser missanpassat på den stora vita white board-tavlan. Nästan pulserar. Allteftersom orden maler ur föreläsarens mun förlorar genusperspektivet all dynamik all skräck och all tjusning. Finns det tråkigare ämne tänker jag med en gäspning medan jag inser att detta inte alls motsvarar mina egna föreläsningar på Rotary. Genus kan faktiskt bli spännande som en triller. Med en aning inlevelse.

Därefter tar en alltid lika låtsat ovetande Christian Dahlman över. Ställer frågor som ingen vill svara på. Eftersom alla vet. Att Christian Dahlman ständigt ska övertrumfa. Med en liten fnysning. Knyck på glasögonen. Och så den klassiska konstpausen för att invänta ett sus från publiken. Men juriststudenter är inte - och kommer nog tyvärr aldrig vara - den susande typen. Någon avvikare kanske skrattar till. Men that's it.

Ångesten ligger som ett täcke över lokalen. Och min igenkänningsfaktor är hög. Detta är en sammanfattning av mina tre år på Juridicum. Mina ca 600 dagar av total ångest. Förstår inte att jag tog mig igenom denna utbildning utan större men. Kanske för att Raoul Wallenberg Institute fångade upp min trasiga själ och fick mig att återhämta mig. Inse att en juristexamen inte är en dödsdom.

Med lite självinsikt inser jag samtidigt att jag söker motstånd. Och att bootcamp som Juridicum och liknande hierarkiska och icke ifrågasättande system på något paradoxalt vis faktiskt också stärker.

Kanske att FN blir nästa bootcamp. Men ändå. Tänk att äntligen få slippa de ljusblåa blockens kvävande himmel.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Jag var ju på samma seminarium i höstas och det är kanske hemskt av mig att säga, men det här seminariet var ju t.o.m. ett av de bättre. Det blir alltså värre! ;-)

Sen gillar jag i och för sig Christian Dahlman.

Elina Jonsson sa...

du skojar..! vad är det för fel på det där stället..?

själv måste jag iofs erkänna att tredje seminariet faktiskt var riktigt underhållande. men så är katarina och gregor två av mina absoluta favvos.

nu är det bara själva examensarbetet kvar då. är du klar..?

Anonym sa...

Nej jag är inte riktigt klar med uppsatsen ännu, men snaaart.

Men nu ska du få höra på juridicum i en nötskal. Jag missade ju mitt datapass i höstas eftersom jag inte trodde att det kunde vara obligatoriskt. I efterhand insåg jag att så var fallet. För att jag nu ska kunna få ut min examen så MÅSTE jag gå på ett av de där extratillfällena som ges nästa vecka, trots att jag nästan är klar med arbetet. Jag ska alltså sitta och få "hjälp" med hur man kan hitta i elektroniska källor och hur exjobbsmallen ser ut osv. De måste skämta! ..men det gör de inte. Helt vansinnes att jag ska behöva sitta där och slösa bort 2 timmar av mitt liv på något som inte fyller någon som helst funktion för mig. Jag är så otroligt irriterad. Så oerhört stelbenta man måste vara. Suck.

Ska bli skönt att lämna studietiden. Måste vara ett helvete att tvingas börja om igen, som doktorand eller dylikt.

Elina Jonsson sa...

en stilla undran. tänk om du missat det här. skulle du vara tvungen att vänta med din examen till i höst då..?

känns som att juridicum tror sig vara nån slags old school militärtjänstgöring. att man ska lära sig ta order, inställa sig i ledet, inte ifrågasätta. lämna in allt i tid - på sekunden.

hahaha. jag fick ett upprört mejl på kanslisvenska med två (2) utropstecken - hur galet är inte det - för att jag var så smaklös att jag inte hade fullständig adress samt telefonnummer som autosignatur på mitt mejl.

vi blir säkert fantastiska ansvarsfulla och kreativa samhällsmedborgare av det här. eller vad tror du :)

Elina Jonsson sa...

haha. precis som med fängelser borde man ta sig en tankeställare. vill man verkligen ha ut dessa människor i samhället..?

Anonym sa...

Man undrar ju om de oroar sig för om de vill ha ut oss ifrågasättande jurister, i samhället.

Hade jag missat det här tillfället hade jag bett handledare Karol att snacka med dem och försöka ge mig dispens. Handledarna kan tydligen t.o.m. ge dispens från själva presentationen och opponeringen också. Men tanken är ju skrämmande. Att behöva vänta 8 månader för att kunna få ut sin examen..

Anonym sa...

gosh elina. håller med. ångest på topp när man befinner sig på jurren. Jag trycker hellre nere på KG (Klostergården), eller med småglina på SOL. Skönt att förhoppningsvis snart vara klar.