lördag, maj 04, 2013

Stark kampanj

Ett av barnen visar något som har förbjudits i USA eller plockats bort ur skolorna pga barnets bästa. I kampanjen uppmanas vi gissa vad...


Kinderägg säljs inte i USA med tanke på barnets bästa.

Spökboll har förbjudits för att det ansetts vara alltför våldsamt.

Rödluvan och vargen bannlystes pga vinflaskan i hennes korg.

Visst finns det fler nyanser än kampanjen visar. Om jag förstått saken rätt så är det tex bara två kaliforniska skolor som bannlyst Rödluvan och vargen. Och olika stater har förstås olika restriktioner. Men faktum kvarstår - USA har vansinnigt generösa vapenlagar och snart fler som dödas av vapen än i trafiken. Och skolmassakrer drabbar just barn.
Moms Demand Action - for gun sense in America

2 kommentarer:

Calle Kabo sa...

Att titta på hur många som dödas av vapen är en ganska ointressant siffra. Det är bättre att kolla på hur många som mördas, begår självmord eller dödas av olyckor med vapen. Om en angripare dödas för att den angripna har ett vapen och kan försvara sej så är ju det en bra sak jämfört med att den angripna dödas. Se http://americangunfacts.com

Och här är en annan site ang. morsor och vapen. http://1mmagc.org

Elina Jonsson sa...

När jag skriver dödas av vapen så menar jag dödas inklusive mördas, begår självmord, förolyckas eller försvarar sig själv. Siffrorna i USA går inte att blunda för oavsett hur man läser statistiken.

Jag menar att nyckeln är att samhället måste ta större ansvar för att hjälpa människor att lösa konflikter. Och att må bättre. Att döda varandra tillhör det förgångna.