lördag, december 25, 2010

Julotta


Minns juldagsmorgnarna när jag var liten och det var alldeles fullsatt i kyrkan. Den dag på året då hela byn var samlad och alla var finklädda och förväntansfulla. Prästen höll en tankeväckande predikan och byns sångartalang sjöng O helga natt. Alla höll andan när det närmade sig högsta tonen - och tänka sig att han satte den varenda gång.

Sedan jag flyttade hemifrån har jag varit på kanske varannan eller var tredje julotta och stämningen har minskat lite varje gång. Men när mamma och jag var på julottan idag kände jag inte igen mig alls. Kanske femtio personer i en kyrka som rymmer trehundra. En präst som verkade influgen från ett löpande band och en kantor som inte satte en ton. Det enda som var sig likt var den vackra kyrkan som jag älskar sedan jag var liten. Så jag tittade i taket och blev nostalgisk.

Inga kommentarer: