måndag, december 20, 2010

Inte lätt när det är svårt

När jag kom ut i köket nyss så stod en utländsk kursare vid spisen med ett tappert leende. Ju mer han log desto mer undrade jag vad som försiggick. När jag kikade över hans axel och ner i en kastrull blev jag helt ställd. Sedan började jag gapskratta och kunde inte sluta trots att tårarna rann. Stackars liten hade lagt en hel konservburk med bullens korv i en rejäl gryta med vatten. Det stod ju tillsätt vatten på burken. Nu undrade han vad som var nästa steg men vågade inte fråga. Åh.

Gemensamt räddade vi burken ur det sjudande vattnet och öppnade den försiktigt med en konservöppnare och pappershanddukar som skydd. Sen fick han veta att korvbröd eller potatismos var exempel på tillbehör. Så nu har han glatt sprungit iväg för att handla korvbröd.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Åh hå hå! Sjukt roligt.

Snudd på overkligt. Var han svensk? Var det pga språkförbistringar gällande instruktionerna som han missförstått? :)

Elina Jonsson sa...

språkförbistring och kulturkrock. möjligt att det finns kokbara konservburkar där i hans hemland. inte helt osannolikt. men det var väldigt väldigt roligt.

ursprunget till burken var en julfest när alla skulle ta med sig en julklapp för 20 kr och han fick en korvburk. haha. men han såg väldigt entusiastisk ut..!