torsdag, december 23, 2010

Apropå hemlängtan


Igår pratade jag om hemlängtan med en av mina kinesiska vänner. Varken hon eller hennes kinesiska vänner skulle hem över jullovet. Min förklaring var såklart att de inte firar jul - hennes lite annorlunda. När vi äntligen har fått komma ut och se världen vill vi ju inte hem vid första bästa tillfälle. Jag försöker leva i nuet och uppleva så mycket som möjligt när jag är här. Tänk - jag kanske aldrig får samma chans igen..!

I bilen på väg hem med pappa så insåg jag att det var så hans generation resonerade när de kom utanför Sverige efter kriget. Visst höll pappa med - inte åkte man till USA ett år för att komma hem över jul. Fascinerande hur världen går omlott på något vis. Känner igen mig väldigt i mina utländska vänners liv då det påminner mycket om mammas och pappas berättelser om sin barndom och ungdom.

Inga kommentarer: