söndag, april 25, 2010

Stockholmsängslan


Som sagt så var jag i Stockholm två helger i våras. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Stockholm men haft svårt att sätta fingret på varför.

Så när jag fikade med fina vänner som inte heller är från Stockholm insåg vi att människor där är genuint ospontana. Jämför med Malmö där man kan slå en signal och en stund senare äta middag hemma hos någon. Tydligen är det en omöjlighet i Stockholm där man bokar två veckor i förväg och därefter gör allt för att det ska bli så välordnat som möjligt. En av mina vänner berättade om middag efter middag som börjar med något enkelt - om två veckor - som utan undantag slutar med blombuketter linnedukar inneskor och prestationsångest.

Ju mer vi pratade desto mer kände vi även igen osäkerheten. När jag några dagar senare slog på Gomorron Sverige och såg Jens Assur och Mia Herngren diskutera Stockholmsängslan slog insikten ner som en bomb. Jag klarar inte av att alla människor i Stockholm lever för vad andra ska tycka. Ingen tycker någonting själv. Alla ser ut som alla andra alternativt är annorlunda som alla andra. Pratar högt i mobilen på tunnelbanan så alla ska veta vem man är. Jämför sig.

Konsumtionshysterin är bedövande samtidigt som det enda jag ser i Stockholm är lånade pengar och ångestfyllda själar väl skyddade bakom vassa armbågar och stilettklackar. Lite Du sköna nya världs dövande droger. Som om ögonblicklig shopping skulle skapa lycka mitt i all avundsjuka och allt självhävdelsebehov. Mycket nedslående mao.

10 kommentarer:

Julia sa...

Åh, allt för längesen jag kikade in här nu... Så länge sen att jag missade Gomorron Sverige-klippet, ligger inte uppe längre. Typiskt, hade gärna velat se!
Trots all ångest hoppas jag du kommer upp igen snart. Sunkmiddag utan finskor och blommor utlovas:)

Elina Jonsson sa...

allt för länge sen jag bloggade ... så du har nog inte missat så mycket :)

något hade blivit fel med länken - men nu är det åtgärdat och den ligger upp ett år till. jens assur är lysande som alltid så spara den till kvalitetstiden.

ser fram emot SUNKMIDDAG..! puss!

Håkan sa...

Och vem är då du i denna sköna nya värld? Vilden? Lenina? Bernard?
:)

Elina Jonsson sa...

ingendera. vad jag är ute efter är hur den starkt hierarkiska grupptillhörigheten och drogernas dövande effekt påminner om stockholm.

hade varit intressant att höra hur andra upplever stockholm och stockholmare.

Helmholtz Watson sa...

Skillnaden mellan Stockholm och andra svenska städer är att i Stockholm är Makt den dominerande branschen på arbetsmarknaden. Makt har underbranscherna Huvudkontor och Myndighetsledning.

Och vad gör Makt med människor...?

H

Elina Jonsson sa...

Intressant. Makt ger ju både maktmissbruk och osäkerhet - och visst känns de dyra prylarna som maktmissbruk hos de tidiga bärarna och osäkerhet hos de som hamnar en säsong efter. Värt att utveckla helt klart.

Hur kom du fram till din tes..?

Håkan sa...

Fast det är nog mer Makt-wannabes som sätter sin prägel på staden än de som uppnått något.

Hur jag kom fram till tesen? Ja, att betrakta Huvudkontor som en brasch med egna förtecken är nog en yrkesskada från min engen bransch:)

Håkan-Helmholtz

Elina Jonsson sa...

sant. men det är smittsamt..! så bäst att se upp ;)

Gunilla sa...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=3673384

Elina Jonsson sa...

ah länge sen gunilla - gillar som alltid din input starkt..!